Fortnox startades 2001 och var på den tiden ganska ensamt om att tillhandahålla ett bokföringsprogram för småföretag via webben. Användaren skulle inte ens behöva installera ett litet klientprogram. Allt skulle köras via webbläsaren och programmet skulle exekveras i en server, vars drift Fortnox tog ansvar för.

I dag har företaget 30 000 kunder och 70 000 användare. Sedan i maj 2007 är företaget noterat på aktielistan NGM och från det andra kvartalet 2010 går affärerna med vinst. Förra året omsatte företaget 43 miljoner kronor, som till 98 procent är prenumerationsintäkter, och rörelseresultatet var 4,3 miljoner. Det innebär en tillväxt förra året på 44 procent, men någon prognos för året vill vd Jens Collskog inte ge.

– Nja, av tidigare erfarenhet ligger jag lågt med att ge några prognoser.

Med det uttalandet balanserar han tydligt den mer offensiva framtoning som kännetecknar företagets grundare och serieentreprenör Jan Älmeby. I dag när nästan allt är på väg online, eller upp i molnet, ligger Fortnox alltså helt rätt i tiden. Men så har det inte alltid varit. Redan när Fortnox i början hade 50 samtidiga användare märktes prestandaproblem. Det funkade helt enkelt inte. Lösningen blev att bita i det sura äpplet och skriva om hela programmet. I php. Då togs också en mer erfaren webbutvecklare in i projektet.

– Den som tror att ett traditionellt program enkelt går att använda som onlineversion har fel. Programmet måste byggas om från början, säger Jens Collskog.

Det här gjorde också att hela upplägget på företagsbildandet fick göras om. Från början var det tänkt att Fortnox bara skulle ha Jan Älmeby och Jens Collskog som anställda. Två man och resten av funktionerna skulle köpas. I dag har Fortnox 55 anställda, varav hälften är utvecklare, som följer ett mycket strikt schema för utveckling. Systemet uppgraderas en gång per månad.

Kravställandet som leder fram till uppgraderingen hanteras av ett väl organiserat samarbete med kunderna. Mönstret som upprepas varje månad är utveckling, test, uppgraderingen och kravhantering som hela tiden sker parallellt.

Nästa månads uppgradering gör att kunderna ska kunna tolka sina bilder av fakturorna med Readsofts ocr-program.

– Det här innebär också att vi inleder ett formellt samarbete med Readsoft.

Fortnox uppskattar att man i dag har 50 procent av de företagskunder, med noll till 20 anställda, som gått över till onlinetjänster.

Nu börjar också de traditionella leverantörerna av affärssystem, som Hogia och Visma, att ge sig in på onlinemarknaden, men det tar Jens Collskog med ro.

– De har ett stort dilemma. Om de förmår sina kunder att följa med online, så äter de ju upp intäkterna från de existerande affärerna. För oss är det enklare. Vi är ett onlineföretag och ett äkta sådant.

Fakta

Omstruktureringen av affärssystem för småföretag till onlinetjänster har pågått i över tio år, men först nu börjar det slå.

På marknaden finns omkring 600 000 företag i storleksordningen 1-20 anställda. Fortnox, som är pionjär, har i dag 30 000 kunder för sin onlineversion.

Fortnox uppskattar att omkring 15 procent av småföretag, som i dag använder affärssystem, har gått över till webbaserade versioner. Om den uppskattningen stämmer, så innebär det att Fortnox har hälften av marknaden.

En av utmaningarna är att hålla fast vid principen att allt ska köras via webbläsaren och inte via appar, som i så fall installeras på klientdatorn. Fortnox har visserligen tagit fram en app, som kan laddas ned till en Iphone, men i princip räknar företaget med att hålla sig till plattformen som definieras genom responsive web design.

Fortnox räknar inte med att de stora leverantörerna av affärssystem kommer ut med onlineversioner till småföretag, men flera andra konkurrenter finns nu på marknaden. Bland dem märks BL Info, Hogia, Speedledger, E-economic och 24seven office.