Anna Pensar vd på Jagodu.com
Anna Pensar vd på Jagodu.com
Anna Pensar säger att hon inte har varit ute i solen under sommartid på flera år. Antingen har hon suttit hukad bakom en datorskärm, eller inkapslad i en racingbil. Men nu ska hon resa på en välbehövlig semester till Sydney och Singapore. Fritid är annars en bristvara för denna ständigt uppkopplade 29-åriga entreprenör.

Som chef för den nystartadedejtingsajten Jagodu går den mesta tiden åt till att uppdatera sajtens funktioner, blogga, mingla med användare och planera framtiden. För det finns mycket att utveckla, säger Anna Pensar. Med sin bakgrund som konsult inom sociala medier är det ingen ordinär dejtingsajt hon vill bygga upp.

– Vi jobbar med realtidsflöde, ungefär som på Facebook. Som användare är du aktiv, kommenterar och lägger upp bilder. På så vis skapas naturliga kontaktytor, och den riktiga personen kommer fram i stället för en konstruerad profil.

En annan modern lösning är att användarna kan videochatta med varandra. Varje dag är det också social date sessions, ett slags speeddejting där användarna slumpas mot varandra och får prata i 90 sekunder. När tiden är ute får en ny person chansen. I den nystartade app-versionen finns det också möjlighet att se var andra användare finns rent geografiskt. På en liten karta pluppar hjärtsymboler upp för att markera att här går en ”jagoduare”. Detta är uppenbarligen inget för den blyge och hemlige kärlekssökaren, även om kartfunktionen går att välja bort.

– Nej, men det betyder också att de som är med på sajten är seriösa med varför de är där. På så vis försvinner en del skumma typer automatiskt.

Som med alla sociala nätverk är antalet besökare avgörande, om inte annat för huruvida det går att tjäna pengar på sajten. Anna vill inte ange någon siffra, men säger att under våren kommer de att bli över 100 000 i Sverige. När den siffran har passerats går startskottet för att vidga sajten på den internationella marknaden.

Just nu är medlemskapet gratis på Jagodu, och det annonseras inte på sajten heller. Hur ska de ta betalt?

– Vår erfarenhet är att svenskar är pigga på ny teknik, men kräsna när det kommer till kreditkortet. Nu i början vill vi inte avskräcka någon från att testa, utan bjuder in besökare så att vi vet hur vi ska utveckla sajten vidare sedan. Svenskar är ett teknikanvändande folk, så det är en bra marknad att testa på. Målet är sedan att ta Jagodu vidare ut på den internationella marknaden. Då får vi se hur vi kan ta betalt.

När Anna inte sitter upptagen med Jagodu, bloggar, föreläser eller är på teknikkonferenser, sätter hon sig gärna och kör väldigt fort under namnet Miss Motor. Motorintresset har funnits med ända sedan hon tog körkort.

– Jag tog körkort ganska sent, när jag var 23 år, men jag älskar verkligen att köra bil. Så fort jag hade fått körkortet tog jag kontakt med racingfolk som jag sedan höll kontakten med. Under tiden tog jag de första stegen mot racinglicensen.

För två år sedan var licensen avklarad och Anna kände att hon verkligen ville utnyttja den. Hon började umgås i racingkretsar och körde till sitt första lopp 2010.

Tillsammans med racingprofilerna Stanley Dickens, Leif Lindström och Poker Wallenberg startade hon Swedish Racing League där hon nu är delägare. Självklart kör hon också själv i tävlingarna, i mästerskapet Trofeo Abarth, med den lilla bilen Fiat Abarth 500 som har en maxhastighet på 200 kilometer i timmen.

Sporten är inte ofarlig: I fjol var hon med om två ganska allvarliga olyckor. Vid den ena körde hon in i en däckstapel och tryckte in hela sidan på bilen. Vid ett annat tillfälle voltade hon två varv men hamnade som tur var med rätt sida upp.

– Volten såg kanske otäckare ut, men man sitter så fastspänd att jag aldrig var rädd. Det var faktiskt obehagligare vid den andra olyckan. Jag är så pass ny, så jag gör en del misstag fortfarande. Det är stor skillnad på mig som förare och de som har varit med länge, säger Anna.

Vad är det som är så roligt med racing?

– Allt! Farten, att köra på bana, tävlingarna, att leda och organisera ... Det är roligt att se det från arrangörshållet också, man märker vilka superentusiaster som håller på med racing. Alla är polare med alla och det är en otrolig gemenskap. Samtidigt är det fascinerande att se hur väldigt seriöst det är, ner på lägsta lilla nivå. Man blir omhändertagen på ett väldigt proffsigt sätt.

Anna tror att de äldre inom bilracing ser henne som en frisk fläkt med sina unga år och viljan att driva racingen framåt – inte minst inom kommunikation och sociala medier. Än så länge är det ganska få kvinnor inom racing, men hon jobbar på att de ska bli fler, inte minst genom att själv medverka och synas. Snart, i maj, börjar racesäsongen med sex tävlingar som Anna ska vara med och arrangera och tävla i. Samtidigt har hon vd-jobbet på Jagodu att ta hand om, och alla andra projekt och uppdrag som står som spön i backen. Det blir spännande att se vad denna driftiga entreprenör hittar på härnäst.

Vad gör du om fem år?

– Jag håller definitivt på med racing, men ska försöka bromsa det lite så att det inte blir till ett jobb. Jag behöver behålla fristadskänslan i racingen. Jag kommer säkert att jobba inom digitala medier, någonstans mellan startup och det etablerade. Jag är bäst när jag inte är totalt anställd, som nytänkande och idéspruta.

Vilket är ditt drömuppdrag?

– Att hålla ett föredrag på TED. För mig symboliserar det forumet människor som är extremt framgångsrika för att de har gjort någonting de brinner för, någonting annorlunda. Håller jag föredrag där vet jag att jag har gjort just det. •