Eriksdalsbadet.stockholm, förskola.stockholm eller skola.stockholm. Adresser som kan bli sanning om Stockholms stad får som den vill. Staden har lämnat in en ansökan till Icann om att registrera toppdomänen .stockholm.

– Vi såg att möjligheten finns nu när Icann öppnar för andra domäner än de redan etablerade. Det är ett utmärkt verktyg för marknadsföring i en globalt kopplad värld. Utomlands kan det ge enklare igenkänning än se-domänen, säger Hanna Brogren, Stockholms stads kommunikationsdirektör.

Det var förra året som Icann, som sköter kontrollen av nätets toppdomäner, öppnade för möjligheten att registrera nya toppdomäner. Då väcktes idén att Stockholm skulle ansöka om en egen toppdomän.

– Vi fick information att det var aktuellt med nya toppdomäner. Vi genomförde en förstudie under sommaren och vägde fördelar mot nackdelar och kom fram till att det här var något vi ville satsa på, säger Hanna Brogren.

Om Icann skulle godkänna den nya toppdomänen måste Stockholms stad först betala en engångskostnad på runt 1,3 miljoner kronor – därefter skulle avgifter till Icann och hantering av den nya domänen kosta nästan en halv miljon kronor per år. Om något år skulle även kostnader för att informera om adressbyten och den nya domänen tillkomma, om domänen godkänns. Hanna Brogren menar dock att den nya domänen är värd pengarna.

– I en global värld är det allt viktigare att vi går att hitta på nätet och som Google ser ut i dag skulle vi landa i topp – det här är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg. Vi skulle även spara in pengar på användningen av andra domäner. Vi ser att fördelarna väger över, säger Hanna Brogren.

Pengar ska vara avsatta för den nya toppdomänen som främst är tänkt att användas av Stockholms stads egna verksamheter.

Planen är alltså inte att börja sälja domännamn utomstående användare. Stockholms stad har identifierat tre grupper som man främst vill rikta sig till med hjälp av den nya domänen – turister, stockholmare och företagare i staden.

– Tanken är framför allt att domänen ska användas för marknadsföring, men också rikta sig till stockholmarna för att göra det lätt att hitta kommunal service och till de som driver företag i Stockholm som söker information från staden, säger Hanna Brogren.