Nyheten slog ner som en tilt-shiftad bomb in sociala medier-universum. Facebook lägger vantarna på Instagram, fotoappen som förutom att "försköna" tråkiga mobilbilder med allehanda fotofilter blivit en egen community med sisådär 30 miljoner användare. En viss panik utbröt bland Instafansen som genast började se sig om efter alternativ, men mest vad det prissumman, 1 miljard dollar, som väckte reaktioner. Vi talar om ett företag som grundades så sent som 2010, som enligt uppgift bara har 13 anställda, och, inte att förbise, noll kronor i intäkter.

Under dagen har analyserna och förklaringarna till affären travats på hög, men av dem ser jag två som mest troliga. Båda, faktiskt, i kombination.

Dels finns det ingen anledning att misstro Fortunes finansbloggare Dan Primack som säger sig ha säkra källor på att Facebook helt enkelt greps av panik. Så sent som i förra veckan tog Instagram in 50 miljoner dollar i färskt kapital från några av Silicon Valleys mest namnkunniga riskkapitalister, till en värdering på 500 miljoner dollar. En värdering som alltså fördubblats på en vecka. Dessutom släpptes Instagram för Android förra veckan, en version som redan laddats ner över 5 miljoner gånger. Allt detta i kombination med att Facebooks egna mobila fotodelning inte har tagit fart ska ha satt eld i brallorna på Mark Zuckerberg och kompani, som från ingenstans gjorde upp miljardaffären över helgen. En reell konkurrent var avväpnad.

Dels handlar det om Facebooks förestående börsnotering. För att nå den höga värdering på 100 miljarder dollar som Facebook siktar på krävs det att bolaget kan visa på en stadig tillväxt. Inte i första hand på intäkter, hårdvalutan i den nya internetvärlden är som bekant användare. Och tillväxten Facebook hoppas mest på är i mobilen. Företagets mobilanvändare är bara hälften i antal mot de som använder Facebooks vanliga webbsajt.

Med köpet av Instagram får Facebook en stark mobil tillväxtmotor som på egen hand drar upp mobilanvändarna av Facebooks tjänster med miljonsiffror varje månad. Och om detta gillas av investerarna, och Facebook når sin 100-miljardersvärdering, är förstås en investering på 1 miljard dollar bara en jordnöt i stora snacksskålen.

Frågan är vad som händer sedan, när börsnoteringen är genomförd. Mark Zuckerberg har lovat att Instagram ska få leva vidare som separat tjänst, och det är väl en rimlig taktik om man vill behålla tillväxttakten. Men någonstans måste intäkterna börja rulla in. Facebook har fortfarande inte några intäkter på mobilsidan, något som beskrivs som en stor utmaning i det prospekt inför börsnoteringen som Facebook lagt fram.

Lösningen heter förstås reklam. Och det finns inget skäl till att Instagram skulle skonas från detta. Så räkna med att dina och dina vänners filterkonstnärliga stilleben av mat, hundar och klädedräkter inom en inte alltför avlägsen framtid varvas med lika konstnärligt filtrerade bilder med kommersiella avsändare.