Computer Sweden

Billiga presenter betalar dyra övertidstimmar

Musik det mest beprövade sättet att humörmanipulera

Artikelkommentarer

Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Pirateliten återförenad

Härlig

2012-04-20 13:13

nostalgi :)

Edit: för er som missat, bra dokumentär
http://www.imdb.com/title/tt2170661/

_quecee_

Härlig

2012-04-20 13:19

Inte Fairlight för egen del men väl en annan grupp på 80/90 talet. Tillhörde dock demosektionen och crackers/swappers servade mig väl :-F

Vadderad postpåse = bra dag!

Mr.Information

Härlig

2012-04-20 13:55

...med tejpade frimärken...

:-)

linusnielsen

Härlig

2012-04-20 14:00

eller tvålade. ;)

jahknee

Härlig

2012-04-20 14:03

lackade frimärken som övergick till us robotics HST modem och "-AT&T How may I help you?" :)

det var tider det...

Dduck

Härlig

2012-04-20 16:25

http://www.flashdance.cx/modules-mod/AT&T.mod

ATZ
OK
ATDT020795611,,014574833886,,,45395873500993111195#

ANONYMOUS /B/TARD

Härlig

2012-04-23 09:29

020795611 :)

Shit vilken nostalgi =)

Brouter

Härlig

2012-04-20 19:17

Haha ja CC ... Det va tider det ja :) blir glad när man tänker tillbaka

Stenar

Härlig

2012-04-20 14:21

Limstift fungerade också bra.. man hade några disketter på den tiden. Även om det var roligare att skriva kod =)

Coins

Härlig

2012-04-25 22:09

Jag och mina "kontakter" på sent 80-tal till tidigt 90-tal körde med textillim. Ett tunt lager, blev i princip osynligt och gick att dra bort som en film. :) Vi körde på samma 10-15 disketter hela tiden och det blev en hel del "reklamationer" av typen "skicka en ny disk 3, read/write error..." :) Centimetertjocka bibbor av matrisprintade listor och färdiga formulär att kryssa i beröm/kritik och rutor att fylla i nummer på det man ville ha tillbaka. *nostalgitripp*

Minns speciellt alla "bonusar" vi brukade inkludera. Typ "Bifogar även 4 makaroner. Hoppas att de kommer till användning!". :D

Tuxie - http://tuxie.wordpress.com

Härlig

2012-04-20 14:36

"...med tejpade frimärken..."

Tejp på frimärkena resulterade ju i klagomål från posten...

Vi lyckades hitta någon form av spray som skapade ett tunt och i näst intill osynligt lager på frimärket. Detta lager tålde sedan ett par omgångar av lösningsmedeltvätt :)

Uridium

Härlig

2012-04-20 14:52

Ja, Fixativ funkade ju ganska bra, vill jag minnas.

linusnielsen

Härlig

2012-04-20 14:03

Those were the days...

Dralion

Härlig

2012-04-21 01:16

@Dralion

"Those were the days..."

http://www.youtube.com/watch?v=hB64vAgIvig&feature=related

:)

Vasteras

Härlig

2012-04-20 14:54

Var hittar man den filmen? Moleman 2

S_I_D

Härlig

2012-04-20 15:04

Ser ut som man kan se hela på webben nu
http://molemanfilm.com/moleman-2-download/

Coins

Härlig

2012-04-21 19:13

För den late: http://www.youtube.com/watch?v=iRkZcTg1JWU&feature=share

Chucky

Härlig

2012-04-23 09:03

Tack!

S_I_D

Legender

2012-04-20 15:00

Dom gamla grupperna fråb C64 scenen, Fairlight vid sidan om Razor 1911 är de som har störst credd. Det var före min tid, började långt senare hacka mc68k assembler vid 11 års ålder på A500:an.

Drutten & Jena

Legender

2012-04-20 16:07

Legends never die :)

http://www.youtube.com/watch?v=GLxrVes13k0

Dduck

ahh minnen

2012-04-20 17:08

härliga minnen,en c=64a, coda/gfx, snacka musik mm och demo parties! :D

Ps hehe skulle aldrig känna igen dig idag pontus, du var något tanigare sist vi sågs hemma hos pernod o gänget :D

//Smirnoff

^syl

ahh minnen

2012-04-20 19:39

Jag var ju på bild i artikeln, så det skulle väl underlätta. ;-)

Pontus_Berg

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-20 17:52

Ryggdunksartikel där gamla gubbar får skryta om hur positivt det var med tillgången på knäckta spel som påverkade nationalekonomin positivt. Samtidigt så är det så otroligt negativt med dagens piratkultur...?
Jag läser och det enda jag ser är dubbelmoral och glorifiering av den gamla scenen. "Det var bättre förr" sägs väl inte bättre än att ledaren går och blir republikan i USA.

*** IF YOU LIKE THIS COMMENT, BUY IT! INTERNET ARGUMENT AUTHORS DESERVE SUPPORT ***

Leedow

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-20 19:44

Fick inte utrymme att utveckla denna del, men tillgången på spel sålde MÅNGA datorer. Skrev så här i annat forum:

Old piracy contributed to sales of computers. People bought computers to get access to the games on tape the neighbour could provide. The Average Joe got the tape months after the game was available in the shops. With torrent, Average Joe has access to all and any game, film and program before it's in the shops. The old pyramid iis torn down to a two layer structure - 1337 and the rest where the rest has almost instant access. And no additional computers are really sold today so it can't be argued that the market grows.

Dubbelmoral? Kanske.

Pontus_Berg

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-20 20:39

Men nerladdningen av film säljer många mediaspelare.

Dock var det inte olagligt att knäcka och kopiera spel på DGGT (Den Gamla Goda Tiden) - i Sverige.

Själv tror jag den positiva effekten kanske i första hand inte är just omsättning på sålda datorer, utan att väldigt många fick tillgång till dator och kunde lära sig andra saker än att spela knäckta spel.

sventon

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-21 00:08

Spel piratkopierades inte i samma utsträckning under den tiden.

Det är under de första månaderna som spel säljer bra, sen är det bara på andrahandsmarknaden spel florerar.

Jag kommer ihåg "den gamla goda tiden" och det var inte för att spara pengar man kopierade banden. Det var för att att de piratkopierade spelen av någon anledning laddade på någon minut medan originalen kunde ta 10-20 minuter att ladda in.

Man kunde få tag på alla spel genom att gå till andrahandsbutikerna och byta. Det var i princip piratkopiering men fullt lagligt.

falde

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-21 15:32

>Spel piratkopierades inte i samma utsträckning under den tiden.

Skojar du? Varenda spel som recenserades i t.ex Datormagazin fanns ju att köpa för 10:- spelet (har för mig att det var 10:- per spel och så var det nått pris per kasett/disk också) hos piraterna samma dag som tidningen kom.

F.Ultra

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-22 12:05

Var de spelen att köpa nya för 10:-?

Det fanns shareware och liknande för sådana priser och det skrev Dmz om. Men spel från de stora husen kostade mer.

falde

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-23 10:33

De såldes i gulatidningen , 10kr/st var standardpriset. Jag kännde en person som mer eller minder livnärde sig på sälja spel på det viset, både på c64 och amigan och även film på vhs.

Dduck

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-24 23:20

Så din kompis livnärde sig på att återförsälja originalspel direkt från leverantören för 10 kr styck? I gula tidningen?

falde

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-25 14:32

Vi pratar ju om piratkopior och inte original!

F.Ultra

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-25 15:31

Gränsen är hårfin för även original (använda och kopierade) fanns att köpa för 10 :-. Något som flera av bolagen ser som piratkopiering.

falde

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-26 02:18

"de piratkopierade spelen av någon anledning laddade på någon minut medan originalen kunde ta 10-20 minuter att ladda in"

Anledningen var att de knäckta spelen komprimerades med t.ex. Mr. Z's turbo 250 http://noname.c64.org/csdb/release/?id=20633 , medan originalen var helt okomprimerade.

Nordbrygga

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-26 11:37

Nja ...

Vi knäckare komprimerade spelen så att dom blev mindre - det var en del av vad vi gjorde på 64:an, och sedan packades dom upp när man körde dom utan att användaren behövde göra annat än att vänta dom sekunder som krävdes.

Proceduren var:

Knäcka - alltså plocka ut spelet från mediet och desarmera alla skydd.

Sedan rensa bort skit i minnet så att packningen blir mera effektiv (tömma buffertar, fylla oanvända minnesområden med nollor - istället för random data - och så vidare).

Sedan komprimering av resultatet: Först Packers (som vi idag vet bygger på RLE packning) och crunchers (som också är kända som LZ77 och LZ78 i den akademiska världen).

Typiskt sett lade man på introt mellan packer och cruncher sekvensen, men om man kunde dunka på introt innan packern blev det ännu mera effektivt.

Resultatet blev filer som var mindre än originalet.

SEDAN kunde dessa kopieras till band.

Dessa laddades fortare eftersom turbotape/"pil l turbo" (och derivat som Zoltans Mr.Z turbo) lägger bitarna tätare på bandet. Eftersom bandet har en konstant hastighet så är ökad bittäthet = laddar fortare. Jämför modem; en fil skickas fortare över ett 9600 bps modem än ett 2400 bps modem, men det beror inte på komprimering utan effektivare nyttjande av överföringsmediet.

Pontus_Berg

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-26 14:27

Oj vad detaljminnet svek. Ofta brukade jag innan mr.z laddades använda nån track-seeker för att hitta starten på tracket och den blinkade med bakgrunden efter dataströmmen så jag måste ha lagt ihop det med unpacker/decrunchern. Men nu minns jag att de typiska blinkningarna inte kom efter man laddat och startat. Jag mekade senare in en högtalare i 1530 så jag slapp mjukvaran :)

Jag hade turen att ha en kompis som kände en trader/swapper så dubbelbandaren gick varm hemma när han var på besök :P Där är fördelarna med en analog formatstandard, och långa band. Men långa band betydde ofta mycket spolande. Originalspelen höll sig till korta band och flera, säkert för spolningens skull? Senare skaffade han och jag 520ST och strax efter A500 och vi var med i några små grupper om du någonsin hört talas om Maffia och Tetragon? FLT var förstås idoler :) Runt '92 skaffade jag PC och hade nån småkontakt med TSP vid tiden då de hjälpte till att porta pinballspelen men sen tappade jag bort scenen. Men FLT är grymma på 64k idag har jag sett på youtube. Den enda klassen där man fortfarande kan se magi.

Nordbrygga

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-27 09:52

Anledningen till att kommersiella band aldrig använde turbo var att banden inte bara blir snabbare utan också mer känsliga -> mer reklamationer.

Senare standarder för lagring, tex CD-ROM, löste detta problem med ECC (Error Checking and Correcting) istället. ECC använder också plats men är mer pålitligt än spegling. I praktiken innebär ju en längre signal spegling av en kortare signal.

falde

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-27 11:22

Kommersiella band använde absolut turbo, men det ställdes andra krav på kommersiella turbos. Dels skulle man kunna ha bild och spela musik samtidigt, och som du riktigt säger var kravet på feltolerans mycket störrre för att slippa reklamationer. Cyberload laddar ju oändligt mycket fortare än standardladdaren (som förresten också kör med skärmen avstängd).

Pontus_Berg

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-27 12:46

Hmm, att spelen körde loaders för att kunna köra grafik och ljud visste jag men inte att de avvek från standardformatet. Jag skaffade mig rätt tidigt en (Dyr) diskstation så min användning av band upphörde...

falde

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-24 18:51

Mediaspelarna kan inte användas för att spela legal film, så den analogin håller inte alls. hela poängen är att varje ny dator var en ny potentiell kund av lagliga spel.

Pontus_Berg

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-21 15:36

Det sålde datorer ja, men de som sålde spel sålde ju inte datorer eller hur :). Och det finns ju mängder med studier som pekar på att dagens piratverksamhet ökar försäljningen av filmer och musik då det fungerar som reklam för bra produkter, dock verkar det negativt på dåliga produkter (och det är kanske mest där som skon klämmer för producenterna, dvs de vill kunna kränga sina dåliga produkter hellre än att sälja mer av sina bra produkter).

F.Ultra

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-21 23:34

Kortsiktigt såldes färre spel och fler datorer, men eftersom det såldes datorer - och nästan alla datorägare köpte några spel, så här det långsiktigt sålts oändligt mycket fler spel. Detta tack vare piratkopiering som den såg ut då.

Pontus_Berg

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-23 10:54

Kände faktiskt ingen som hade ett enda orginalspel eller program till varken C64 eller Amiga och då var jag ändå ordförande för en av Skånes största amigaföreningar på 90-talet. Vilket kan jämföras med idag då samtliga pirater som jag känner har enorma film och musik-bibliotek (köpta då alltså).

Men det är ju alltid farligt att basera sig på empiriskt insamlad statistik.

F.Ultra

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-23 11:46

Det är inte farligt att basera sig på empiriskt insamlade fakta - snarare tvärt om. Däremot är det alltid farligt att extrapolera världen utifrån sina egna personliga erfarenheter, för dom är oftast inte alls representativa.

Jag känner i princip ingen med c64 och Amiga som inte hade i alla fall en handfull spel, men jag tror en faktor här är ålder; jag var strax över 20 under denna period och det var ju då mina kompisar också. Inte den period i livet när man har som bäst ekonomi, men mycket bättre än om man är 13 kanske.

Att fler datorer utgör en större marknad för mjukvara hoppas jag vi van vara överens om.

Även om dina kompisar då inte hade ett enda orginalspel då; hur många spel och program har dom NU? är ganska övertygad om att de köpt mjukvara för betydande summor sedan dess och att många av dom inte nes varit datorägare utan tillgång på piratmjukvara.

Pontus_Berg

Glorifiering och dubbelmoral

2012-04-23 13:11

Håller med om att dubbelmoralen verkar vara välutvecklad hos dessa gubbar. Kanske tror de verkligen att de var så mycket bättre, eller så är det inte lika kul när man hamnar på andra sidan och tillhör producenterna.

Pisse Nisse

Glorifiering och dubbelmoral

2012-05-01 18:22

Det är ju på andra sidan som dom jobbar idag. står ju i artikeln.

LordSqueak

Kopieringsskydd på kassetterna till C64an?

2012-04-20 22:16

Fanns det?

Det var ju några år sedan, men jag har för mig att jag och polarna mest kopierade varandras spel med en vanlig "dubbeldäckare"

Oni

Kopieringsskydd på kassetterna till C64an?

2012-04-21 09:55

Men då fick man ju dedikera en hel kassett till att kopiera spelet. När det var "knäckt" så kunde man ju med Turbo 250 eller liknande loader ladda mängder med spel från samma kassett.

Batterisyra

Pinball Dreams

2012-04-21 01:51

Var inte mycket till knäck på det spelet vad jag minns... hade en originalversion av spelet som efter ett par gånger slutade installera sig (man kunde installera det 10 gånger eller nåt). Märkte snabbt dock att vid varje installation så skapades det en gömd fil med systemattribut kallad "INSTALA.SYS" på C:\. Började gräva efter filnamnet med en hexeditor i PD-filerna men hittade bara en referens till INSTALL.SYS. Så jag döpte om filen och så funkade spelet :).

Vet inte om Fairlight knäckte bort detta helt eller nåt, men det krävdes bara lite knowhow på den tiden för att komma runt "skyddet". Och på den tiden så hade de flesta lite grundläggande kunskaper i DOS för att hantera en dator, något så är helt borta med dagens Xbox-generation som inte kan skilja på en fil, en "mapp" och ett brummande kylskåp...

Ja det var bättre förr... även med IRQ-jonglerandet, jakt på konventionellt minne, config.sys-trollande och EGA-skärmar :).

mrpijey

Pinball Dreams

2012-04-21 12:26

Nu blev jag lite nostalgisk där =)

Sen var Digital illusions flipper spel de bästa flipper spel för dator som någonsin funnits. Är ett stort flipper fan men har inte hittat något som duger i dagens hög teknologiska värld.

LarsErikssonSTHLM

Pinball Dreams

2012-04-21 13:10

Nja.. Pro Pinball serien är i mitt tycke mycket bättre. Men känslan är helt klart bra i de gamla spelen till Amigan.

Fredrik999

Pinball Dreams

2012-04-24 18:55

Håller med. Det roliga var är när Fredik Liljegren och gänget gick runt bland spelbolagen för att försöka sälja spelet så tyckte dom flesta att det var en värdelös idé och att man skulle utnyttja det faktum att man gjorde spelet på dator, och göra saker som inte gick att göra i den fysiska världen. Typ att det hoppade in monster som åt upp kulan. Man skakar på huvudet. Jag intervjuade ju Fredrik och Andreas Axelsson för Datormagazin i en liten studentlägenhet i Växjö.

Pontus_Berg

Pinball Dreams

2012-04-22 10:19

Efterföljaren Pinball Fantasies hade iaf ett lite starkare skydd där man skulle ange ett slumpvis ord ifrån instruktionsboken, precis som många andra spel på 80 och 90-talet.. (Ex. många spel ifrån Sierra)

Ljugtomten

Pinball Dreams

2012-05-01 13:07

Dom kände sig säkert rätt fyndiga när dom kom på den varienten av copyskydd.. Lite lamt men knäckte en massa sådana spel genom att byta ut alla ord från manualen till "penis" med en diskeditor och ändra rubriken "ange forsta ordet på rad X fran sida Y" till "Skriv penis". Exempel spelet jag kan minnas är "Sword of honour"

Retardovic - Inte SD anhängare bara handikappad

Pinball Dreams

2012-04-23 10:39

Fairlight knäckte Amiga versionen inte pc versionen(de kanske rellade den också?) som kom år senare... tror det var 92 som flt gjorde detta på amigan.

pc spelen hade inga riktiga kopieringskydd förens scurerom kom till cdskivorna runt 1998. Före det kollade spelen bara om man startat spelet från cdn och skivan fanns kvar i cdspelaren.

Dduck

Pinball Dreams

2012-04-23 17:01

Det är säkert Amiga-versionen FLT knäckte då ja, du har nog rätt.

Nu fanns det ju ett par riktiga kopieringsskydd på PCn också under den tiden, bl.a ett som kollade en medvetet förstörd sektor som fick diskettstationen att mullra och knorra, om man bara kopierade ut filerna från disken till en annan så vägrade spelet att starta eller installera. Har hittat ett par sådana titlar i min ständiga jakt på abandonware för en site jag driver. Skydden var inte vanliga jämfört med de traditionella "slå upp sida x, rad y och ord z och skriv in det)-skydden eller kodfnurrorna (Monkey Island 2, Indiana Jones-Fate Of Atlantis osv) men de fanns. Och precis som de trasiga "skydden" vi har idag så funkade inte sektorskydden på alla maskiner heller.

mrpijey

Pinball Dreams

2012-05-05 15:42

je/jne -> jmp! :)

xoreax

Pinball Dreams

2012-05-07 00:33

hehe exakt :)

Dduck

Flt?

2012-04-22 20:35

Flt hade inget med att dra igång DICE, det var demogruppen The Silents medlemmar som gjorde det. Kul att se att TSL gett några åldringar från FLT riktiga jobb dock.

En vän av ordning

Flt?

2012-04-24 10:30

Det var aldrig någon som påstod att Flt hade dragit igång DICE heller. Det vara bara lite ironiskt att en av personerna som knäckte en Digital Illusions spel numera jobbar där.

f94sbu

Flt?

2012-04-26 02:36

Keep your friends close, but keep your enemies closer.

Nordbrygga

Where do all the old programmers go?

2012-04-27 11:24

Intressant artikel om var programmerare över 40 tar vägen;

http://www.infoworld.com/d/application-development/where-do-all-the-old-programmers-go-191766

Pontus_Berg

7an

2012-05-01 13:01

Inte bara jag som saknar 7th heaven (och min free leach) samt Black Shadows manliga skrockande..

Retardovic - Inte SD anhängare bara handikappad

Fildelning på 80-talet!

2012-05-02 21:07

Med c64, nada internet och kassettband fanns det bara en sak att göra! (När kompisgängets spel började bli tråkiga...)
Sätta in en annons i tidningen! (Annonser var gratis eller kostade typ 20 spänn..) "Spel bytes". Funkade klockrent. Efter några månader hade vi "alla spelen"!
Cirka 50-100 spel per C90-kassett fick plats. Att ladda spelen var nemas problema! (Bara att skriva upp siffrorna på kassettbandspelarens räkneverk!)

Det var bra att använda kvalitetsband, kommer jag ihåg. Eftersom "billiga band" (noname) inte klarade "turbo" så bra. Kanske därför speltillverkarna inte använde "turbo"? (Dåliga och billiga band, vinsten måste ju maximeras!)
Spelen kostade i affär redan då två-tre hundra kronor.. (Motsvarar väl cirka en tusenlapp?)

Lagligt? -Probably not.
Brydde sig någon? -Probably not.
Funkade det? -Japp!
Är det preskriberat? -Japp!
Kan du talk about it? -Japp!

Här är tidningen som var "IDG" på 80-talet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljud_%26_bild

(Den fanns på skolans bibliotek helt gratis, efter det att jag "krävde en elektroniktidning"! hehe...)
Högstadiet, det var tider det!

virtuosen2

Sinclair Spectrum

2012-05-08 15:31

Fairlight stal både namn och logga från ett av de bästa spelen som släppts till Sinclair Spectrum, glöm ALDRIG det ;)

http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001712

Mr Atari

Sinclair Spectrum

2012-05-10 18:04

Namnet inspirerades av både Sinclair spelet (som också fanns på 64:an) och synthen med samma namn (Tony gillade JM Jarre).

Vi använde loggan från spelet i ett intro som sattes på en handfull spel precis i början.

För övrigt så var Bosse Jangeborg inte särskilt missnöjd.

http://www.softwave.se/Bo.html

Pontus_Berg

Comments powered by Disqus

Dagens toppnyheter

Henrik Boström

- Computer Sweden:

De sammanstrålar
för bättre dataanalys

volvo it

- Computer Sweden:

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?

CS podd

- Computer Sweden:

"Telia gömde sig
bakom tomma fraser"

legitimation

- Computer Sweden:

Sågar manuella
id-hanteringen

Whitepaper | Fler Whitepapers

5 enkla strategier för säkra API:er

Kompendium | Fler kompendier

TEMA: Vägen till molnet


Tidningen

Computer Sweden är Sveriges ledande it- tidning som publicerar nyheter varje dag på webben och varje torsdag i ett fullmatat pappersnummer.

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jörgen Lindqvist
Prenumerera på CS

Gratis nyhetsbrev
Alla nyheter direkt i din mejl
Kontakta oss
Prenumerationsärenden:
computersweden.se/info
eller ring 08-799 62 35.

Ring
till 08-453 60 00.
Skicka gärna e-post till: cs@idg.se

Postadressen är:
Computer Sweden 106 78 Stockholm