Enligt Bill McDermott är det dags att tvätta bort affärssystemsstämpeln, SAPs främsta kännetecken.

– Vi är kända som en av de stora inom affärssystem. Men i dag kommer 67 procent av vår omsättning från projekt som inte är affärssystemsrelaterade. Jag garanterar att om du frågar åtta av tio personer på gatan, så säger de att SAP är ett stort affärssystemsföretag, säger Bill McDermott i en intervju med IDG News. 

I stället vill han betona ett nytt SAP, med moln, mobiler, minnesdatabasen Hana och realtidsapplikationer.

Sedan 2010 leder han SAP ihop med Jim Hagemann Snabe. De har fokuserat företaget på fem hörnpelare: mobiler, beslutsstöd, stora data, affärssystem och molnet. 

– När vi lade strategin i februari 2010 tittade vi var vi kunde växa snabbast. Mobilitet är en ostoppbar kraft, där kunderna får en plattform för att köra applikationer i en säker miljö med apparater, processer och uppkopplingar mellan människor.

Område nummer två är beslutsstöd och analyser, med inbäddade analyser, kopplade till mobiler, samt mer avancerade varianter för djupare affärsinsikter. Tredje området är kopplat till analyser och handlar om den djupdykning som hantering av stora data, big data, innebär.

– Alla pratar om det i dag eftersom det fördubblas i omsättning varje månad, med sakernas internet, sensorer och att kunna analysera både strukturerade och ostrukturerade data, säger han.

Sedan har vi applikationerna, affärssystemen, som är kärnverksamheten, men långtifrån allt. Där vill SAP bli bättre på att utveckla extrema applikationer, som löser komplicerade problem, med exempelvis minnesdatabasen Hana.

Även molnet har sin plats i SAPs centrala strategi, eftersom det gör företagen effektivare.

– Den ena aspekten är att användarna kan skapa nya upplevelser med lätta applikationer som kan köras enkelt och ge ett snabbt värde. Sedan finns den helt andra aspekten, att helt förändra infrastrukturen i många företag, säger Bill McDermott.


Fakta

Att dela vd-jobbet.
– Vi har en kultur, med två vd-ar, och det har visat sig vara framgångsrikt för oss. Det är spännande och Jim är inte bara en god vän och en kollega, utan det delade vd-skapet gör även SAP till ett bättre företag.

* SAPs köp av molnleverantören Successfactors, som växte 69 procent i orderingång under första kvartalet.
– Vi vill åt företagens DNA, vilket är orsaken till att vi köpte Successfactors. Men jag träffade fem kunder i veckan och ingen av dem kände till vår säljmodulen Sales Ondemand, som även kör på SAP och med Successfactors.

Ärkerivalen Oracles affärsmodell, som går ut att integrera hård- och mjukvara till paketlösningar.
– Förpaketering ger inte kunderna en framtidsorienterad affärsmodell. Väldigt mycket hårdvara är på väg att försvinna. Oracle vill förpaketera och låsa in kunderna i sin stack. Vi vill lösa upp stacken och låta den försvinna. Största risken för Oracle är att kunderna inte låter sig stängas in i förkonfigurerade stackar.