I går tog Google ett bautakliv in på molnlagringsområdet, som redan lockat hundratals miljoner användare. Nu vill Google få över dessa från konkurrenter som Microsoft, Dropbox och Box. Frågan är om de mindre aktörerna kan stå emot.

– När en jättegorilla faller ned i poolen plaskar det ordentligt. Det betyder inte att den simmar bra. Det finns rum för mängder av aktörer på marknaden, men Google sätter press på konkurrenterna, framför allt de mindre, säger Gartners analytiker Michael Gartenberg, till IDG News.

Liksom Apple och Microsoft har Google ett stort antal användare. Många är konsumenter som använder tjänster och program som Gmail, Docs och Chrome. Just mängden av sådana kundrelationer ger Google en fördel, när företaget nu ska försöka få över fler användare till sin nya lagrings- och synkroniseringstjänst.

Google Drive slår inte direkt mot Microsofts tjänst Skydrive eller Apples Icloud, utan hotar snarare mindre och specialiserade leverantörer som Dropbox, Box, Sugarsync och Yousendit.

– Dessa tilltalar i högre utsträckning teknikentusiaster, inte genomsnittskonsumenter. Och när det handlar om att anamma sådana tjänster spelar kundrelationer en viktig roll, säger Michael Gartenberg.

Utmaningen för de mindre företagen är att nå ut till konsumenterna eller att rikta sig mot nya marknadssegment. Problemet är att även Google är ute efter alla - både konsumenterna, affärsanvändarna, småföretagen och i slutändan även storföretagen.

Dropbox säger i ett uttalande företaget är starkare än alla andra i sin nisch.

– Företag i alla former och storlekar har försökt under åren, men vi har legat före, genom att bygga den bästa upplevelsen, som miljontals användare älskar, säger en talesperson för Dropbox.

Även John Webster, analytiker på Evaluator Group som är inriktat på datalagring, menar att Google är i kraft av sin storlek kan slå ut konkurrensen.

– Om Google vill driva mindre aktörer ut från marknaden, så är det möjligt att de lyckas. De kan göra det svårare för mindre aktörer att tjäna pengar.

Chris Yeh, plattformschef på företagstjänsten Box, säger att Googles intåg på marknaden visserligen oroar, men också bekräftar vad hans och andra företag har gjort under många år.

– En sak som slår mig är att det var väldigt svårt när vi grundade Box att få någon att bry sig om vad vi gjorde. Så det finns definitivt en känsla att den här veckan har varit bra för oss, säger han.

Chris Yeh anser att Google Drive är mer av en konsumentprodukt, men det lär knappast dröja innan Google kan erbjuder mer företagsanpassade tjänster.

– De startar från en stark position, eftersom de har Google Docs, som både är populärt bland konsumenter och företag, säger han.

Box har sedan tidigare en stark relation med Google och dess lagringstjänst Documents. Google Docs kan exempelvis öppnar filer i Box. Å ena sidan arbetar alltså Box ihop med Google, men å andra sidan räknar Chris Yeh med att möta dem som konkurrent därute.

– Men det tar ett tag för Google att komma ifatt på företagssidan. Vi har befunnit oss där ett bra tag, säger han.

IDG News.