Computer Sweden

Skriv prosa för att bli bättre

Artikelkommentarer

Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Dejtingtjänst rasar mot Telia

Varför anonymt?

2012-05-02 05:44

Registrera kontantkorten eller använda abonnemang, vad är problemet?
Att ev dejt skall få reda på din rätta identitet utifall det blir en våldtäkt?

Bättre vara seriös istället.. KK kan man fixa på krogen!

Alliansen

Varför anonymt?

2012-05-02 07:27

Antagligen så har många med anonyma kontantkort redan sambo eller liknande. Och man vill nog dölja sina telefonsamtal från denne.

Smetad Anarkist

Varför anonymt?

2012-05-02 08:39

Alliansen ... 2012-05-02 05:44

> Registrera kontantkorten eller använda abonnemang, vad är problemet?

Problemet är att staten, eller företag, inte ska lägga sig i min kommunikation, abbonemang eller inte.

Inge Hjort

Varför anonymt?

2012-05-02 12:09

"Problemet är att staten, eller företag, inte ska lägga sig i min kommunikation, abbonemang eller inte."

Då har du nog bara brevduvor kvar vid det här laget, tyvärr..

Serveras väl kyld.

Varför anonymt?

2012-05-02 16:40

Jo, alternativen blir färre och färre ju. Och det är ett problem, även för de som inte ser att det är ett sådant.
Som det felaktiga argumentet "att har man inte något att dölja, så är det inte ett problem". Problemet med det argumentet är ju att det som var ok idag kan vara problematiskt i morgon.

När skall IDG börja med OpenID?

Varför anonymt?

2012-05-02 09:02

Problemet är följande.
Om man måste vara registrerad är alla konton kopplat till dig personligen.
Om någon då blockeras så gör man de på person och inte som idag på konto.

Kanske inget problem tycker du? Du kan man ju blockera alla troll? Sant, men man kan även blockera oliktyckande och "disidenter".

Ännu värre blir de om man har flera ihopkopplade på samma system, de kan man ganska fort lägga munkvael på alla personer som tycker "fel".

Sväde

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-05-02 10:12


Varför anonymt?

2012-05-02 10:23

Nu är det ju du som är löjlig. Enligt dig skulle vi kunna ha samma rigorösa kontroll av medborgarna som diktaturstaterna just därför att våran stat är "god". Blåögdhet.

Barbapappa

Varför anonymt?

2012-05-02 12:11

Och även om de är snälla, söta och goda nu (vilket de inte är..), vad säger att framtiden kommer se likadan ut??

Serveras väl kyld.

Varför anonymt?

2012-05-02 12:14

Ja va säger man. Tyvärr är de många som tänker så, inte bara i Sverige utan även i Kina och Nordkorea.

En intressant aspekt när man pratar om demokratindexering är att inget land är en total demokrati och inget land är heller 100% diktatoriskt (även om Kambodja på 70-talet var skapligt närma).

Så fort man inser det förstår man ganska fort att de små detaljerna som avgör hur demokratiskt ett land är.

Sväde

Varför anonymt?

2012-05-02 15:00

Det undrar jag med. Det borde ju finnas val på hemsidan för att vara anonym. Även om man inte betalar anonymt så borde det ju vara möjligt att vara anonym på sidan.

thewhiteelf

Det spelar

2012-05-02 06:17

Det spelar ingen roll i alla fall nu när DLD trädde i kraft om du kunde vara anonym eller inte du blir lagrad ändå o nu tom gps position mm.

raxx

Det spelar

2012-05-02 08:26

Fast använder man ett oregistrerat kontantkort så blir man ju lagrad anonymt.

frallan88

Det spelar

2012-05-02 08:35

Fast första gången du använder kortet loggas kort-id, telefon-id, plats, tid mm så om du skulle råka använda din vanliga telefon eller vara hemma eller nåt liknande så är du lika icke-anonym igen.

KillerBunny86

Det spelar

2012-05-02 08:40

Tur man skaffade sina telekort för några år sedan.

Inge Hjort

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-05-02 10:16


Telia borde få självdö

2012-05-02 06:42

Telia som ställer sig på diktaturers sida och hjälper till att se till att regimkritiker "försvinner", stoppar tjänster som Skype i sitt nät mm, har de dyraste tjänsterna jämfört med konkurrenterna, kan inte samla kostnaderna för sina företagsabonnemang och få dem stämma överens med redovisningen på fakturorna osv, listan kan göras hur lång som helst.

Det finns bara en väg för dem att gå, låt dem självdö och alla borde lämna telia för Telenor eller Tele2, "gone the way of the Dodo" som det heter på Engelska!
Det finns ingen som helst anledning att stötta Telia, säg upp era abonnemang!

640Kb

Telia borde få självdö

2012-05-02 08:00

Tyvärr gäller det hör med att ställa sig på diktaturens sida de flesta telefontillverkare och nätleverantör.

Telenor, Tre, Tele2 kan du också glömma. Alla bygger de på olika sätt nät med tillhörande övervakning i diktaturer eller länder som i allmänhetens ögon klassas som en diktaturer.

ryxez

Telia borde få självdö

2012-05-02 10:14

Och Ericsson, Cisco, Juniper, Huawei och de andra telekomleverantörerna är precis lika illa allihopa också, så egentligen ska den som vill bojkotta sånt även sluta med internet.

Vilket såklart blir lite märkligt med tanke på att syftet är att öka yttrandefriheten. Jobbigt läge!

Olpa

Telia borde få självdö

2012-05-02 11:36

Man behöver inte bojkotta hela internet för att få igenom sin konsumentmakt.

1. Välj den bästa (=minst dåliga) tjänsten för olika ändamål. Gör tillräckligt många detta så kommer det att vara en konkurrensfaktor i att vara bäst.

2. Använd tilläggs-tjänster så som Anonine och Relakks. För internationell kommunikation är vi beroende av de stora jättarnas kablar. Vi är inte beroende av att skicka oskyddad information rakt ut på deras kablar.

3. Starta nya företag. Gärna sociala företag i form av ekonomiska föreningar. Gör det till en tydlig målsättning att vara på kundens sida. Använd de första punkterna fast i större skala.

4. Fixa fram egna lokala nätverk samt globala tjänster (via anonymiserade nätverk) i i form av medlemsstyrda sociala företag, där man inte har externa ägare vars motivering är okänd. På de områden där näten drivs och ägs av sådana företag finns behovet av (1) enbart för kommunikation med omvärlden, eller för att tunnla sig mellan sådana företag.

När det gäller betalmetoder så finns det en medlemsägd bank i Sverige: JAK. Där kan man gå med och arbeta för alternativa betalmetoder, lokala/virtuella valutor och allt annat som kan vara intressant.

För övrigt så har vi Coop där jag anser att ett större engagemang från nördar, pirater med flera kan vara mycket gynnsamt. Möjligheterna att påverka samhället är större som medlem i Coop än som röstande i riksdagsvalet. Informationen, utbudet och priserna i butikerna har större betydelse för allmänheten än lagstiftningen.

Coop har butiker där man kan sälja anonymiserings-tjänster och utvalda internetabonnemang samtidigt som man informerar om integritetsproblematiken. De har möjligheten att datorer med alternativa operativsystem i stor skala. De har också mycket infrastruktur, fastigheter och förlagsverksamhet.

falde

Telia borde få självdö

2012-05-02 10:30

Nja, jag kan se flera anledningar till att använda Telia. Jag kan inte använda någonting annat, eftersom Telia är den enda operatören med bra täckning i de områden jag rör mig. kan inte använda någonting som inte går i Telias nät, så man kan utan tvekan säga att Telia är bäst vad gäller täckning.

Maistho

ucash

2012-05-02 06:57

Finns bättre sätt. Tex ucash. Telia gnäller över att ingen vill ha deras tjänster, och vad händer? Jo, en tjänst som folk vill ha lägger de ner.

Ozymandias

ucash

2012-05-02 11:37

Fast hur tar man betalt i ucash? Jag har inte lyckats hitta någon tillfredsställande lösning.

falde

kan bara hålla med..

2012-05-02 07:31

allt och alla inom IT och dess företagsvärld börjar bli mer och mer giriga. Detta är iofs bara en åsikt utan källhänvisningar, men det känns som att det är så och även det att vi "vanliga" människor är bara tillåtna att göra enbart det som de med makt vill att vi skall kunna göra.

Nej, ingen konspiration eller liknande, mest bara en liten sak jag uppmärksammat.

Jag läser IDG varje dag och tittar runt på alla de "felaktiga" rubriker, läser era kommentarer osv. Har tittat på de senaste åren hur Sverige blir mer och mer "sämre" än vad det varit.

Tacka vet jag de länder som inte stödjer alla de lagar och annat skit som finns i Sverige. Där rätten till anonymitet fortfarande finns och hålls hårt på. Bara för att man vill kunna vara anonym så innebär inte det att man är kriminell (många tycks tro det).

linux är användbart

kan bara hålla med..

2012-05-02 17:27

Trött på alla som jämt och ständigt skriver att det bara bli sämre. Det gör det inte, det var inte bättre förr. Företagsvärlden var minst lika giriga som idag. I Mackmyra utanför Gävle så slängde de ut arbetarfamiljer mitt i vintern pga av att de begärde anständiga arbetsförhållanden. Vuxna, kvinnor och barn bara kastades ut i kylan. En kvinna fick missfall.

Så, nej, det blir inte sämre och sämre. Möjligtvis annorlunda eller inte bättre (vilket jag inte tro). Det innebär inte att vi kan sluta att kämpa för människorätt, frihet och demokrati. Det måste vi alla göra, och inte falla för idioter som ABB och andra fascister eller andra idioter som använder religionen för politisk vinning.

Men jag håller fullt med dig om den sista meningen. Anonym != Kriminell.

När skall IDG börja med OpenID?

Droppen är här nu telia!

2012-05-02 08:49

och droppen fyllde till slut tålamodets glas som nu är fullt så jag och min familj lämnar telia omedelbart och vi ska sprida ordet.

Anal ytiker och sär skrivnings ex pert

Droppen är här nu telia!

2012-05-02 09:59

Snart följer de andra operatörerna efter förstår du väl, eller är du så naiv att du tror att de inte gör det. Desto bättre att ni lämnar Telia, så att vi som är kvar får bättre kapacitet i nätet hahaha

cool61

Droppen är här nu telia!

2012-05-02 10:35

Mmm, smtp-spärrarna drev ju Telia igenom utan större problem, så risken att du har rätt är överhängande. Jag hoppas ändå att de andra operatörerna har mer hår på bröstet gällande det här och voip-spärrarna. I så fall byter jag bort Telia av ren princip.

Barbapappa

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-05-02 10:17


Stå för det

2012-05-02 10:10

Märkligt att folk inte vill stå för att dom raggar på en dejtingsite.

Har du en partner redan så ta hand om det förhållandet istället om det är därför du vill vara anonym för att du är rädd för att din partner ska upptäcka dig, sjukt bara.

klappedo

Stå för det

2012-05-02 10:28

Visst, jag håller med om att vänsterprasslande via dejtingsajter är sjukt. Men om anonymitetsmöjligheterna tas bort på grund av det så är det ännu sjukare. Förmynderi.

Barbapappa

Usel affärsidé?

2012-05-02 10:42

Phone Cafés affärsidé är alltså helt beroende av att ett externt företag de inte har kontroll över erbjuder en viss tjänst? Det är ju dömt att misslyckas förr eller senare.

De hade nog tjänat mer i längden på att hitta alternativa betalningsmetoder än att gråta ut på IDG.

foksan

Usel affärsidé?

2012-05-02 10:50

Du läste inte artikeln?

Dom är beroende av flera betalleverantörer precis som alla ehandlare och nu ändrar en av dom vilkoren på ett för dom ofördelaktigt sätt så varför skall dom inte klaga? Att sedan media hakar på är väl naturligt när det finns ett läsarintresse

aluser

I samma telefon?

2012-05-02 11:08

Undrar hur många som använder samma telefon med omväxlande icke anonymt resp. anonymt SIM-kort. Tänk då på att telefonens IMEI-nummer syns och är detsamma i båda fallen.

Kalle stropp

I samma telefon?

2012-05-02 12:20

Såvida du inte petar in en ny hårdvarukonfig lite då och då ;) Telia tillåter alla IMEI, även de som är så uppenbart felaktiga och dubletter i samma nät.

Hade en gammal SE lur några år sen med 000000000000001 som IMEI, och den funkade kalasfint :)

Serveras väl kyld.

Anonymitet

2012-05-02 12:19

Känner du ett starkt behov av att få vara anonym gör du förmodligen något du inte borde göra!

Johan Y

Anonymitet

2012-05-02 12:26

Så är de nog.

Och har du tonade bakrutor på din bil så smugglar du förmodligen kokain!

Köper du en 2TB HDD så planerar du förmodligen att ladda ner filmer olagligt!

Har du en lång rock på dig är du förmodligen en blottare!

Serveras väl kyld.

Anonymitet

2012-05-02 16:15

T ex röstar i ett svenskt val.

Lord Flashheart

Anonymitet

2012-05-02 21:32

Som det fortsätter nu, och enligt ursprungskommentatorns åsikt, kommer det också vara förbjudet inom några decennier.

Vitdom

Anonymitet

2012-05-02 21:41

Johan Y ... 2012-05-02 12:19

Trams!

Inge Hjort

Anonymitet

2012-05-02 22:14

Jo, jag vet jag lever i sverige....

Anders Arnholm

Mobil plånbok

2012-05-02 14:25

Ja, Telia driver hårt just nu för att arbeta in sin nya betaltjänst "mobil plånbok". Därför inskränker de SMS-betalningar (med högst tveksamma motiveringar) och andra betalformer så hårt de kan/vågar just nu, och försöker samtidigt få med sig de andra operatörerna.

Jag hoppas innerligt att de skjuter sig ORDENTLIGT i foten och kunderna lämnar dem, och att övriga operatörer står emot. Den enda anledningen att de vill tvinga över kunder till mobil plånbok är att den är pre-paid och de då får betalt i förskott, tjänar massor på alla pengar som ligger och skvalpar och glöms bort på folks konton, osv, osv. Detta är absolut INTE för kundernas bästa utan enbart för egen vinning. Bojkotta!

Abramis_brama

Mobil plånbok

2012-05-02 15:04

Mm, håller med. Nu när jag väl bor på ett ställe där möjligheten att betala tåg med sms skulle passa perfekt så fungerar inte längre tjänsten. Tänker inte lägga in pengar i den digitala plånboken som sedan bara ligger där och skvalpar.

thewhiteelf

Mobil plånbok

2012-05-02 18:21

Telia har skjutit sig i foten...!

De obligatoriska "Smart"-modemen (som Telia inte vill göra något åt), spärrning (censur) av tjänster i mobila bredbandet, krokben för anonyma betalningar...

Man undrar ju, vad tänker de hitta på härnäst? Telia's nyckfullhet och "ljusa" idéer är inget jag vill att någon av mina leverantörer skall ägna sig åt. Ingen vet vad de hittar på imorgon, kanske spärra all form av betalverksamhet i sina nät (typ kortbetalningar) för att tvinga fysiska- & nätbutiker in i Telias tjänster? Vem vet?

Själv skiter jag i Telia numera... och siktar på att fasa ut dem helt & hållet, dvs allt som har med koncernen att göra, även Skanova. Vet att jag inte kommer att lyckas helt & hållet, men varje gång "Telia" dyker upp i en affär så lär det skapa en sur bismak...

009

Överbelasta övervakarna!

2012-05-02 21:52

Stasi i DDR fick kortslutning under 1989.
Stasi försökte (ock lyckades ganska bra) att åsiktsregistrera samt förtrycka folk som hade "förbjudna åsikter", tills dess att det blev "system overload"!
(DDR upphörde att existera 1990)

Hur gjorde folket? -De uttryckte sina åsikter i massor, det fanns inga möjligheter för Stasi att registrera allt, eller arrestera alla...
Diktaturen DDR föll, och de ansvariga för Stasi hamnade i fängelse.

Min blygsamma idé är att vi laglydiga skriver in Al Qaida, Mohammed, Nordkorea etc, i varje grej vi skickar över nätet, då kommer ECHELON med mera att överbelastas, och självdö.

Observera att skurkar givetvis ska tas fast, men att "vanligt folk" inte ska få sina rättigheter kränkta! (Det senare kan man ju lätt tro, när man läser allt om vad som ska registreras om "vanligt folk")

ÖVERBELASTA SYSTEMET! Hehe...

virtuosen2

Comments powered by Disqus

Dagens toppnyheter

- Computer Sweden:

Fem heta big data-företag

- Computer Sweden:

Moln i Europa lockar

- Computer Sweden:

Vården tar små steg ut i molnet

- Computer Sweden:

Massiv hallslakt på Teliasonera

CS Kalender | Till Kalendern

Event för it-proffs - anmäl ditt event här

Gratis kompendier | Fler

Kundvård med kunden i framsätet

Gratis kompendier

Bäst på test kan spara miljoner


Tidningen

Computer Sweden är Sveriges ledande it- tidning som publicerar nyheter varje dag på webben och varje torsdag i ett fullmatat pappersnummer.

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jörgen Lindqvist
Prenumerera på CS

Gratis nyhetsbrev
Alla nyheter direkt i din mejl
Välj ett nyhetsbrev:
Dagliga nyheter CS Jobb





till partnererbjudanden.
Kontakta oss
Prenumerationsärenden:
computersweden.se/info
eller ring 08-799 62 35.

Ring
till 08-453 60 00.
Skicka gärna e-post till: cs@idg.se

Postadressen är:
Computer Sweden 106 78 Stockholm

Adtech