Efter 14 år på tronen får Nokia, inte helt oväntat, se sig besegrat av Samsung som nu är världens största mobiltelefonproducent. Det hävdar två oberoende analyshus, Strategy Analytics och Isuppli, som synat de båda företagens kvartalsrapporter i sömmarna.

Enligt analyser har Samsung skeppat nästan 95 miljoner enheter under första kvartalet. Det är en ökning från motsvarande period förra året, när Samsung skeppade omkring 70 miljoner enheter. Samsung har sina framgångar på smartmobilmarknaden att tacka för försäljningsökningen.

För Nokia råder det motsatta förhållandet och den finska mobiljätten får se en nedgång i antalet sålda mobiltelefoner med 24 procent till nästan 83 miljoner enheter under första kvartalet. Det är framför allt Nokias lågprismodeller som står för nedgången. En faktor som har spelat in är att försäljningen av Nokias Symbiantelefoner har stannat av i utvecklingsländerna, som hittills har varit en stor marknad. Även om företagets Lumiatelefoner har sålt bra i framför allt USA täcker det inte upp den minskade försäljningen av lågprismodellerna.

Samsungs framgångar markerar ett skifte på marknaden för trådlösa enheter där smartmobiler nästan uteslutande står för all tillväxt på mobiltelefonmarknaden framför de klassiska knapptelefonerna. Enligt Isuppli stod smartmobiler för 34 procent av Samsungs totala mobiltelefonförsäljning. Motsvarande siffra för Nokia är 14 procent.

Även Apple visar en positiv trend under första kvartalet. Företaget har dubblat telefonförsäljningen jämfört med förra året till 35 miljoner enheter, vilket motsvarar en marknadsandel på nästan tio procent. De två analyshusen är dock oense om vilket företag som säljer flest smartmobiler. Isuppli bedömer att Samsung är snäppet efter Apple i försäljningen av smartmobiler med 32 miljoner, men enligt Strategy Analytics är den siffran betydligt högre, 44,5 miljoner enheter. Det skulle i så fall sätta Samsung även på smartmobiltronen med bred marginal ner till konkurrenten Apple.

IDG News