– Det finns något i spel som vi bör ta vara på, säger frilanspedagogen Therese Raymond, som driver projektet.

Det handlar inte om att spela spel under lektionerna, utan om att ta in element från spelens värld i undervisningen – sådant som kan göra eleverna mer intresserade och framåtsträvande.

– Nyckelfrågan är motivation. Det är otroligt viktigt, säger Maria Nordmark, konceptutvecklare för interaktiva medier på UR och medlem i Teacher Hacks styrgrupp.

Idén till det hela föddes av Therese Raymond förra sommaren. För att samlade ihop fler intresserade använde hon Twitter och #skollyftet, en populär hashtag inom skolväsendet.

– Sedan gick det ganska lätt. De som jobbar med spel och pedagogik känner till varandra, säger Therese Raymond.

Någon som har provat på spelifierat lärande är grundskoleläraren Frida Monsén. Under en lektion frågade hon sina elever vad den högsta nivån skulle vara om skolan var ett spel, och vilka hinder som kunde dyka upp på vägen dit. Hindren som barnen berättade om var bland andra Youtube och Facebook. Sådant som distraherar dem.

Frida Monsén gav sedan sina elever fem ”blixtar” var, och berättade att för varje hinder som de stötte på blev de av med en blixt.

– Nu finns det inte en unge som inte vet vad som stör den, berättar hon.

Även andra element från spelens värld kan plockas in i undervisningen. Allt för att eleverna lättare ska kunna uppnå de mål som krävs vid formativ bedömning, det vill säga när tydliga milstolpar kring vad som krävs för att få ett visst betyg sätts upp.

Under sommaren ska en rapport färdigställas kring ämnet spelifierat lärande. När den i höst publiceras kommer det att visa sig var – och om – det hela kan vara till nytta. Ingen vet säkert än, och det är därför som Teacher Hack jobbar med en förundersökning.

– Vi brinner för spel och vi brinner för lärande, säger Therese Raymond.