På behörigt avstånd ifrån allt svenskt, på den amerikanska västkusten, i den medelstora småstaden Portland bor det en svensk som uträttar viktiga saker. Från Portland kommer ACE Hotel, Stumptown Coffee och en av världens bästa reklambyråer, Wieden + Kennedy. Staden är känd för sin sunda livsstil, sina cykelfantaster, sitt friluftsliv och sin kreativa förmåga.

Men det finns en sak till som har sin hemvist i Portland, Oregon. Här föddes Nike, världens största sportvarumärke.

I denna amerikanska idyll bor det en svensk vid namn Stefan Olander. Han har gjort en fantastisk resa i bolaget. I dag är Stefan "vice president for digital sports". Det betyder att han är väldigt högt upp i en väldigt stor organisation. Inte nog med det, han leder också den viktigaste dimensionen av dagens varumärken och företagande. Det digitala.

Stefan Olander började på Nike 1996, på Nike Nordic. Först som reklamchef och sedan som marknadschef. Efter ett par år fick han en förfrågan om att ge sig in i den digitala världen.

– Jag hade jobbat med webben och fick frågan om jag ville starta ett europeiskt digitalt team och ha rollen som digital varumärkeschef för Europa och Mellanöstern. I och med det flyttade jag och min familj till Europakontoret i Holland, år 2000.

Stefan Olanders första projekt blev att bygga Nikefootball.com, som också vann Grand Prix i Cannes. Därefter fick han även ansvaret för traditionell reklam och blev varumärkes- och kommunikationschef för Europa. Efter det flyttade han och familjen till USA och Portland, då han tog en ny roll som regional marknadschef för Latinamerika och Kanada. Efter ett drygt år fick han ett nytt, spännande erbjudande.

– Jag fick frågan om att leda ett hemligt projekt tillsammans med Apple. I min roll som global digital brand director tog vi fram Nikeplus.com (Nike+). Det är den tjänsten som ligger till grund för mycket av det vi gör i dag.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning