I veckan lanserade kinesiska elektronikproducenten Lenovo en serie smarta tv-apparater för den kinesiska marknaden. K-serien, som de kallas, kommer med Android 4 som operativsystem och ger tillgång till över 1 000 appar, men även video on demand.

K-serien kommer i två varianter, bägge med skärmstorlekarna 55 och 42 tum, och drivs av en dubbelkärnig Qualcomm processor på 1,5 gigahertz.

De flesta tv-producenter marknadsför i dag några av sina modeller som smarta tv-system, men marknaden har fortfarande problem att definiera vad ett smart tv-system egentligen har för plats och funktion. Lenovos tv-serie är företagets första insteg i en allt mer konkurrensutsatt marknad, där framgångsreceptet än så länge är oklart.

– Många leverantörer försöker fortfarande knäcka koden om vad en smart-tv ska erbjuda, säger Bob O’Donnell, analytiker på IDC till IDG News.

Det är ännu oklart om konsumenterna vill ha ett enkelt tv-system med ett inbyggt on demand-system eller ett fullfjädrat system med egna applikationer. Enligt Lenovo utgör K-serien en slags mellanväg. De är huvudsakligen designade för on-demandtjänster, men samtidigt får konsumenten tillgång till ett stort antal applikationer.