Tradera vill göra det lättare för företag att sälja hela eller delar av sitt sortiment via auktionssajten.

Med en ny integrationsplattform ska företagen kunna följa sina varor och produkter hos Tradera. Plattformen stödjer hantering av produktkataloger, uppdatering av pris och lagersaldo och levererar färdiga order i retur till företagen.

Att utveckla sina tjänster just för företagen ser Traderas teknikchef Stefan Sånnell som ett naturligt steg. Utomlands syns samma utveckling – företag väljer att synas på större e-handelsplatser som Ebay, som äger Tradera sedan 2006.

Stefan Sånnell säger att kunderna söker samma trygga enkla sätt att handla alla sina varor.

Den nya plattformen bygger på Enfernos lösning Storm.

– Omkring 30 procent av utbudet på sajten kommer från företag. Vi har 3 000 aktiva företag som säljer hos oss. Med Storm kan vi utveckla vårt erbjudande till företag och vi får en enklare integrationsplattform.

Sedan mitten av april använder Webhallen som första företag den nya plattformen och flera andra företag håller på med anpassningar.

– Det här är en naturlig utveckling av den svenska e-handelsmarknaden. Tradera är ett komplement, aldrig en konkurrent, säger han.

Stefan Sånnell tar Webhallen som exempel. De har en egen välbesökt webbshop, men genom att synas på Tradera också får de tillgång till auktionssajtens mer än fyra miljoner unika besökare i månaden.

– Det här är affärslogiskt en tydlig plats för oss. Företagen får tillgång till alla Traderas kunder och vi kan erbjuda ett större sortiment så det blir lättare att hitta vad man söker på ett ställe.