Plastkorten i din plånbok slog igenom i Sverige på 1970-talet och har sedan dess blivit nästan det enda alternativet. Efter det har det inte hänt så mycket med hur vi betalar, konstaterar Niklas Arvidsson, docent och lektor vid Avdelningen för industriell dynamik, Indek, vid KTH.

– Kontanthanteringen finns kvar, men minskar. Checkerna har i princip försvunnit. En stor förändring skedde när vi började använda internetbanken för att betala våra räkningar i stället för postgiro och bankgiro. Mobilbetalningar blir en stor innovation när det väl slår igenom, säger Niklas Arvidsson.

Han säger att mobilbetalningar har diskuterats under tio år. När de slår igenom väntar en stor förändring.

I Sverige ligger vi långt fram i den meningen att vi använder ganska liten mängd kontanter och har mycket kortbetalningar. Vi är dessutom ett dator- och mobilkunnigt land.

Near field communication, nfc, är tekniken som många pratar om. Men det finns problem där.

– Det finns inte så många telefoner ute och handeln har inte investerat i det än. Qr-koder, en vidareutveckling av streckkoder, är det som tagit fart nu i Sverige. Det behövs bara en kamerafunktion och det har i princip alla mobiler.

Visa och Mastercard har tagit fram kontaktlösa kort som använder nfc-teknik som används i till exempel England. Men sådana kort har inte slagit i Sverige, här har vi satsat på kort med chipp.

– En del tror att vi kommer att hoppa över de kontaktlösa korten här och börja använda nfc i våra mobiler i stället.

Det finns nya aktörer som vill in på marknaden, bankerna och kortföretagen får konkurrens från bland annat mobiloperatörerna.

– Premium-sms där man köper musik, röstar eller köper biljetter för att åka i tunnelbanan kommer att försvinna och ändra karaktär lite grann på grund av den nya betaltjänstlagen från EU. Det finns en finansiell komponent i det här som EU vill reglera hårdare. Operatörerna kan inte fortsätta på samma sätt som innan, säger Niklas Arvidsson.

Enligt Dibs e-handelsindex 2011 så görs 42 procent av de mobila betalningarna via sms, medan 35 procent hamnar på mobilräkningen. 15 procent görs med kort och 8 procent betalas med faktura. I ljuset av det är det inte konstigt att mobiloperatörerna satsar stort på tjänsten Wywallet via det gemensamma bolaget 4T.

Niklas Arvidsson vill inte spekulera i vem som vinner kampen om konsumenterna.

– Man ska aldrig förutsäga framtiden. Det enda som händer är att man får fel. Men om vi tittar historiskt hur det växer fram en standard så kan vi se på till exempel betamax och vhs. Betamax var tekniskt bättre, men vhs vann konsumenternas hjärtan.

Det är den stora frågan, enligt Niklas Arvidsson, vem som vinner konsumenternas hjärtan.

– Betaltjänster är en oerhört förtroendebaserad bransch. Den som vill sälja betaltjänster och misslyckas kommer att förlora sitt förtroende och får det svårt att komma tillbaka. Därför ser vi både djärva planer och stor försiktighet i branschen.

att vara först ut på marknaden behöver inte betyda framgång. Andra aktörer kommer kunna se och lära av barnsjukdomarna.

Det viktigaste för att mobilbetalningarna ska slå igenom hos den stora massan är att det som kommer måste vara väldigt säkert.

– Det ska vara bättre än kortbetalningar, det får inte ta längre tid och inte vara dyrare eller krångligare. Folk är väldigt vana vid kort, det måste kännas attraktivt jämfört med det. För en del kommer det att vara en tillräckligt stark faktor att det bara finns i mobilen, men för det stora massan krävs det kanske mer, säger Niklas Arvidsson.

Varför händer det då nu, i år?

– Den främsta anledningen är att smarta mobiler breder ut sig och möjliggör satsningar. De gamla mobilerna hade klara begränsningar, säger Bengt Nilervall, betalansvarig hos Svensk handel.

Han fortsätter att han hoppas att det inte går som när bankerna skulle lansera cash-kortet.

– Det var inte förankrat hos varken handlare eller konsumenter. Nu måste man lyssna på de intressenter som finns, då är sannolikheten större att det blir bra.

Bankerna styr i dag både kontant- och kortaffärer och styr bort från kontanter genom att prishöja och ta bort bankkontor.

– Är vi inte observanta så kan vi hamna i en situation där vi bara har kort. Vikten av konkurrens är oerhört betydelsefull för kostnader och utveckling så det är viktigt att uppmuntra de andra aktörerna.