I ett blogginlägg meddelade Google i går att företaget håller på att lansera en uppdatering för söktjänsten som ska göra det enklare för användarna att hitta vad de söker efter.

Den nya funktionen Knowledge Graph består av en kolumn till höger bland sökresultaten som visas alternativ till en viss sökning för att urskilja det ämne en viss sökning handlar om.

Söker en användare exempelvis på ordet ”patriots” kan den nya funktionen presentera alternativ som exempelvis det amerikanska fotbollslaget, New England Patriots, information om det amerikanska inbördeskriget eller teatern Patriots Theater i New Jersey.

När användaren klickar på något av alternativen kommer de irrelevanta sökresultaten att försvinna.

– Det här är ett första steg till att bygga nästa generations sökningar, genom att använda den gemensamma intelligensen på webben kan vi bättre förstå hur världen fungerar på samma sätt som människor, skriver Amit Singhal på Google i ett blogginlägg.

Inledningsvis kommer Knowledge Graph endast bli tillgängligt för amerikanska användare. Google ger inte någon information om när funktionen kommer att släppas utanför USA.



IDG News