Varför?
Jo, för att folk genom burken enkelt kan välja var de vill titta på sin egen tv, vilket gör det svårare att sälja reklam.

Slingboxen plockar en tv-signal från ditt hem och vidarebefordrar den ut via din bredbandsförbindelse till valfri dator på nätet.

Tekniskt har de begränsat det till en ström för att inte bli stämda för medhjälp till upphovsrättsintrång. ”Fair use”, hävdar tillverkaren, det vill säga att det ska vara lagligt ok med enstaka ”exemp­lar” för enskilt bruk.

Licensbrott hävdar andra. Innehållsleverantörer, vare sig det gäller sportligor eller Hollywood, licenserar nämligen ut sitt material för specifika geografiska områden.

En repris av en tv-serie som säljs till en station i Los Angeles får bara visas där. Marknaden för tv-reklam är byggd så i USA. Om någon i New York kollar program på datorn via en Slingbox i Los Angeles får LA-stationen kanske ytterligare en tittare.

Samtidigt säljer man samma tv-serie till den lokala stationen i New York, den kan ju ha förlorat ett par ögon att visa sin reklam för. Krångligt!

Vad gör man? Kräver ”kompensation” för sitt föråldrade geografibundna sätt att göra business på och kräver att tekniken förbjuds, förstås. Det är enklare än att anpassa affärsmodellen till användarnas önskemål och ta till sig it-branschens frigörande teknik.

Tvärtom försöker man bygga upp konstgjorda geografiska begränsningar på internet.

Man kan se basebollmatcher på nätet. Förutsatt att man inte bor i den lokala tv-stationens område, vilket kollas genom ip-adressen.

Nu lär Slingboxen få en kortvarig historia. Video och tv kommer att flytta ut på nätet helt. Om det alls kommer att 
finnas ”kanaler” eller ”stationer” för rörlig bild återstår att se.

Att plocka precis vad man vill se på exakt den tid och plats man vill är en av poängerna med internet, även om en proffsig redaktör som gör valen åt en kan vara bra ibland.

En annan poäng är att var och en kan bli både producent och sändare. Varför behöver någon titta på professionellt producerade skräckelprogram där folk äter maskar eller dokusåpor där de fyller kalsongerna på en drängfull deltagare med smågodis?

Det finns större kreativitet ute bland folket.

Fyra unga städare på Dalsjöfors slakteri drog på sig orange plastförkläden och poserade i simulerade sexsituationer med kadaver och slaktade djurs könsdelar samt badade nakna i köttvagnar.

Givetvis förevigades allt digitalt och materialet nådde internet – och Aftonbladet.

En sådan radikal demokratisering av produktionen gör att vi kommer att lägga mer tid på andra uttryck än dem från den existerande industrin.

Så vi lär få höra mycket om farorna med nätet från konserverande lobbyorganisationer som vill styra vår digitala framtid.

Och som vanligt finns en stor innehållsleverantör som kanske måste stämma sig själv: Sony gör nämligen en Slingboxliknande pryl, Location Free TV.

Oscar Swartz
är nätveteran, ekonom och skribent som även bloggar på swartz.typepad.com/texplorer