Computer Sweden

Skriv prosa för att bli bättre

Artikelkommentarer

Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Enklare byta abonnemang

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 15:11

Jag har svårt att se att månadskostnaderna skulle kunna ligga kvar på de nivåer de gör nu ifall bindningstiden kortas. Vem vill betala 600 kr i månaden för ett abonemang?

Förvisso finns ju olika abonemang men om jag tar ett abonemang med ny smartphone så vill jag naturligtvis ha en bindningstid på 2 år eller mer så att jag inte behöver betala 600:- eller mer varje månad för det är ju det det blir ifall tiden kortas. Mobilen är ju inte direkt gratis.

Enda sättet det skulle kunna fungera på är ifall man själv kan få välja bindningstid beroende på hur mycket man vill betala. Om man tar ett abonemang utan dyr mobil så kan man få lägre månadskostnad och kortare bindningstid, om man vill ha dyr mobil så ska man ha möjlighet att teckna längre abonemang för att hålla utifterna på låg nivå eller så väljer man att betala mer varje månad och då bli fri från abonemanget fortare. Det är ett val kunden måste få göra. Annars kommer det inte att fungera, varken för kunderna eller för operatörerna.

AndreasC81

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 15:15

Det blir snarare dyrare telefon vid köpet. Har själv 12 mån och betalar ca 199 kr/mån med 1000 min/1000 sms och 2gb data inkluderad. Mobilen kostade då ca 5000 kr tror jag (iPhone).

trygge

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 15:20

Å andra sidan vill nog teleoperatörerna fortfarande ha kunder, så jag gissar att det blir en kombination av högre avgifter, och lägre vinst för operatörerna.

unoengborg

Dyrare månadskostnad.

2012-05-19 00:16

Snarare högre avgift och färre inkluderade tjänster.

hans.pedersen

Dyrare månadskostnad.

2012-05-19 01:38

Snarare lägre avgift eftersom folk lättar kan byta.

diiz

Dyrare månadskostnad.

2012-05-19 21:02

Knappast lägre avgift. Som det är idag kan du teckna ett 24 mån abb och i princip bara betala vad mobilen skulle kosta om du hade köpt den kontant. Det är som en avbetalning på 24 mån. Om man ändrar och sätter en maxgräns på t.ex. 12 mån så innebär det att man kommer att få betala dubbel månadsavgift och förmodlingen lite till eftersom operatörerna har kortare tid på sid att sälja extra tjänster. Jag tycker att det är ett helt vansinnigt förslag som kommer att drabba de som har dålig ekonomi. De kommer helt enkelt inte kunna skaffa en bra mobil :(

En sak är dock bra. Det är att operatörslåset ska plockas bort gratis efter bindningstidens slut.

BinHex

Dyrare månadskostnad.

2012-05-21 12:44

Prispressen har ökat i Danmark när de införde kortare bindningstider, då folk blev mer lättrörliga när det gäller mobiler.

Jag känner personer som jobbar inom detta i Danmark och det har blivit tuffare för dem att behålla kunder.

Capital

Dyrare månadskostnad.

2012-05-21 14:05

Det är mycket möjligt att det är så i Danmark. Jag vet inte hur marknaden har sett ut där. Min poäng är att det finns inga marginaler idag. Om du tecknar dig på ett bra 24 mån abb så betalar du i stort sett vad mobilen skulle kosta att köpa. Om det skulle bli en max bindningstid på 12 mån så måste priset per månad gå upp till minst det dubbla, för operatörerna inte ska gå med förlust.

Jag ser inte hur konsumenterna ska kunna vinna något på en lag som ger kortare bindningstid. Du kan redan idag välja vilkenbindningstid du vill ha. Kortare bindningstid ger högre månadskostnad och ett högre pris för mobilen, så blir det även med den ny lag. Det finns en anledning till att de flesta väljer 24 mån bindning och det är för att klara att betala av en bra mobil.

BinHex

Dyrare månadskostnad.

2012-05-21 14:17

Eftersom du inte vill ta reda på hur det fungerar i Danmark som faktiskt har infört detta, så lär vi ju inte komma vidare här...

Jag är övertygad om att kortare bindningstider är BÄTTRE för oss konsumenter. Det skapar utrymme för en större rörlighet och detta gör att man även måste "satsa" på sina befintliga kunder.

titta bara på alla lockanbud idag, bind dig till oss i 24 månader, och få 3 månader gratis, sedan har du 21 månader som du inte kan göra någonting åt.
Jämför istället med tex max 6 månaders bindningstid, här så kan ju alla dina kunder idag byta operatör 2 gånger per år. Både till dig och bort ifrån dig. Här så måste man skapa en attraktionskraft till sina befintliga kunder så att de inte lämnar. Jämför tex när "alla" TV leverantörer nu tar ut omkring 50 kr i månaden i "kortavgift"... som är en ren vinst för dem. Men som den döljer i det finstilta.

Capital

Dyrare månadskostnad.

2012-05-21 15:12

Jag förstår inte vad det är som blir bättre? Om du vill kan du teckna ett abonnemang med 6 mån bindning redan idag och operatören måste värna om dig för att få behålla dig som kund. Jag har inte råd att betala min mobil på 6 mån, utan vill ha 24 mån och kan välja det, alla är nöjda. Det är så det fungerar med en fri marknad.

När det gäller TV-kanaler är vi helt överrens, där behövs definitivt skärpta regler och avreglering av marknaden. Det känns som där inte finns någon riktig konkurrens. Det är snarare ett oligopol där bolagen gör stora vinster. Givetvis ska kortpriset vara inräknat i kostnaden.

BinHex

Dyrare månadskostnad.

2012-05-21 15:56

Om du vill köpa en mobil med 24 månaders avbetalning, så finns det inget som hindrar dig ifrån att göra detta.

Detta har egentligen inget med bindningstiden på ditt abonnemang att göra.

Capital

Dyrare månadskostnad.

2012-05-21 16:40

Klart att jag kan göra det, men det blir ju dyrare. Jag skaffade en iPhone 4 32 GB bunden i 24 mån sommaren 2010 när den släpptes. För detta betalar jag 299 kr/mån inkl fri surf 10 GB/mån samt billiga samtal och SMS.

Jag tror att mobilen kostade någonstans mellan 6.500 - 7.000 att köpa kontant då. Om jag hade köpt mobilen på 24 mån avbetalning hade jag fått betala ungefär samma pris per månad. Sedan hade telefoni/surf abonnemanget kommit till och kostat minst 100kr/mån till. Vilket hade blivit betydligt dyrare.

Jag förstår inte er öveförmyndarattityd. Om jag trivs med att teckna 24 mån avtal kan jag väl få göra det. Det finns inget som hindrar er att teckna 6 mån avtal om ni vill det. Varför ska staten bestämma vilka avtal jag får göra med företag. Det känns som rena kommunistfasoner och jag fattar inte varför vår regering sysslar med sånt?

BinHex

Dyrare månadskostnad.

2012-05-21 17:31

Varför skall du tvinga in oss andra i långa bindningstider bara för att DU vill köpa en telefon "billigt"?


Hur främjar långa bindningstider oss konsumenter?

du höll ju med om att det vore bra med kortare tider på TV, varför skall mobilabonnemang vara annorlunda?

Capital

Dyrare månadskostnad.

2012-05-21 16:24

Det som blir bättre är att folk lättare kan röra sig mellan konkurrenterna, alltså måste de pressa pris eller erbjuda något bättre för att ha kvar kunder.
De kan inte luta sig tillbaka på långa kontrakt.

diiz

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 15:25

Troligen blir det en separation på abbonemanget och finansieringen av telefonen.

Nisse...

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 15:45

Tele2 har redan separerat dem och även Telia om jag inte minns fel...

erka99

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 17:03

Jo, det kallas väl "förhöjd månadsavgift", under avbetalningstiden för mobilen... Å andra sidan borde det bli billigare för kunden, med mindre räntekostnad för lånet.. På kort sikt blir det väl en liten avmattning av försäljningen av de dyrare mobilerna, om man skall behöva betala en större kostnad kontant eller den förhöjda månadsavgiften blir högre..

Alliansen

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 21:50

Telia har minimum 12 månader bindningstid på abonnemang utan någon mobil.

I andra länder får du istället rabatt på månadsavgiften om du väljer att binda dig med ett SIM-Only abonnemang.

Brian Levinsen

Dyrare månadskostnad.

2012-05-19 21:04

Om man tecknar ett abonnemang utan mobil finns väl ingen anledning att ha någon bindningstid alls?

BinHex

Dyrare månadskostnad.

2012-05-21 12:45

De kan fortfarande erbjuda lägre avgift under bindningstiden.

Capital

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 15:33

Känns förvisso som ett nollsummespel eftersom konkurrenterna kommer ha samma bindningstid. Det operatörerna vinner med lång bindningstid är förutsägbarhet i inkomsterna.

Faktum är att desto lägre bindningstid, desto mer måna måste operatören vara om sina kunder och eftersom månadskostnaden är den enskilt viktigaste konkurrensfaktorn så kan det faktiskt bli som så att månadskostnaden sjunker.

#100

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 17:17

Detta har ju fungerat bra i Danmark, har för mig att de har max 6 månaders bindningstid där på mobilabonnemang.

Detta har lett till en prispress och större rörlighet av kunder.
Har bekanta som jobbar på Telia Danmark och de säger att prispressen på dem har blivit väldigt stor, just för Telia Danmark så har det inte varit så bra, då deras lönsamhet har sjunkit och man har fått säga upp personal, men det finns ju andra operatörer som är vinnare och kunderna har ju lättare att byta operatör och de riskerar inte att hamna i långa dyra avtal...

Har även för mig att man har max en månads uppsägningstid. Så varje kund kan teoretiskt byta operatör två gånger per år.



Så jag tror detta är en bättre utveckling för oss som konsumenter.

Capital

Dyrare månadskostnad.

2012-05-18 21:07

Eh, månadskostnaderna kommer att bli billigare om det inte ligger någon subvention som håller uppe det. När jag tecknar abonnemang så får jag betala lika mycket för det som en som tar ut en låst mobiltelefon på det. Eftersom jag alltid köper mina telefoner kontant, förutom Iphonen som jag då inte kunde köpa oknuten, så är det såna som jag som får vara med och betala för de som får sin telefon subventionerad.


Det finns en enkel lösning för de som vill ha subvention och det är att inte koppla den bundna telefonen till abonnemanget utan låta det vara separat som en avbetalningsplan. Då ser konsumenten tydligare vad som är abonnemangskostnad och var som är kostnad för luren.

µ

Dyrare månadskostnad.

2012-05-19 09:44

Det hade varit mycket bättre om PTS hade tvingat in alla operatörer att ha samma betalningsform där man betalar.

1) priset på mobilen.
2) priset på samtal per minut samt uppkopplingstid
3) möjlighet att mobilen kan berätta hur mycket samtalet och totalen ligger på.
4) En mobil borde kunna ha flera abonnemang ungefär som gårdagens fasta telefon dosor kunde ange en prefix för att välja operatör på på så vis också ge ett lägre samtalskostnad.
5) ett program som automatiskt väljer den lägsta kostnaden för samtalet JUST NU!

Tänk på att operatörer har en djungel med olika prisuppgifter, beroende på vem och när man ringer. Detta information borde vara åtkomlig i realtid och på ett fast gemensamt format och det NU!

Hur länge ska konsumenterna göda operatörerna med sin djungel?

Tänk också på att många operatörer tar bra, mycket bra betalt för att ringa det fasta nätet, speciellt när många myndigheter, sjukhus, vårdcentraller enbart har fasta nummer.

Man ringer dit på sin mobil, t.ex. vårdcentralen eller upplysningen bara för att vänta i en telefonkö, tänk på att samtalskostnaden tickar på i denna kö, du kör med kontantkort och pengarna tar slut och ...

Du blir då tvingad att ringa 112 istället när du inte har några pengar på kortet, bli hämtad av ambulans... då du inte har fått vård pga hjärtinfarkt tackvare väntan i telefonkön.... ett par timmar... du blir inte hämtad av ambulansen då denna har gått sönder och den andra är i uppsala medan du är i södertälje. Du hinner dö innan dess och det blir bårhuset istället. Kylen på bårhuset går sönder då denna styrs av en Tieto server som har krashat... du får ruttna istället ihop med andra drabbade... Du får ligga och lukta i en kista innan begravning... Du blir ihågkommet av lukten och inte vad du har gjort under dina år som levande.

ottan

Dyrare månadskostnad.

2012-05-19 10:40

Själv ser jag det som en klar fördel att sjukhus har fasta nummer. Då slipper man ringa nummerupplysningen före varje samtal.

Din första tanke när du får en hjärtinfarkt är alltså att inte ringa 112?

Du påstod dig ha kunskaper inom inbäddade system eller något liknande? Vilket kylsystem stänger av helt för att kontakten med servern går ner? Sådana anläggningar kör vidare med konfigurationen de hade när kontakten bröts.
Det är nästan lite likt redundans :-)

Vinkelberg

Dyrare månadskostnad.

2012-05-20 11:06

112 är en av de få nummer som är kostnadsfria men ska ju bara användas i nödfall.

Ringer du däremot 1177 eller din närmaste vårdcentral så tickar taxametern igång, speciellt när du behöver vänta i en telefonkö!

Här tickar pengarna iväg och det ordentligt!

Man skulle tro att de som har skapat dessa telefonköer samarbetar med operatörerna för att dränera dem på pengar medan de väntar.

Tänk på att flertalet idag har inte fast telefon längre utan har en mobil.

Dessutom OM man inte kan jämföra olika operatörers taxor så varför ska man då kunna byta snabbare?

ottan

Dyrare månadskostnad.

2012-05-20 11:59

Båda de instanserna du nämner ger möjligheten att knappa in sitt telefonnummer och bli uppringd.
Kanske inte alla vårdcentraler gör dock.
Nu vet jag ju inte var i landet du bor eftersom det har en tendens att variera i takt med att ditt minne felar om vad du påstod sist :-)

Vad har du förresten för märke på din mobil? Någon som inte är patentrelaterad måste det ju vara? Och någon som inte köper sina komponenter från Kina där arbetsförhållandena är dåliga.

Vinkelberg

Dyrare månadskostnad.

2012-05-20 17:51

Endel myndigheter KAN du bli uppringd men dessa är tyvärr få och 1177 är INTE en av dem.

ottan

Dyrare månadskostnad.

2012-05-20 20:16

Märkligt, jag gjorde det för två veckor sedan.

Kanske är olika upplysningar beroende på var man bor?

Du svarade aldrig på vad du hade för mobil. Blev frågan lite besvärande kanske?

Vinkelberg

Dyrare månadskostnad.

2012-05-20 12:46

Det var en av de orsakerna till varför jag fortfarande har behållit min ip-telefoni. Betalar bara 49 kr/månad och får ringa för det beloppet.

dealer84

Dyrare månadskostnad.

2012-05-20 15:55

Jag har också detta! 49kr/månaden.... det blir på ett ungefär 600kr/året! Med det kan alla vänner och framförallt släktingar ringa mig billigt eller gratis! ( Använder Siemens Gigaset IP dect telefon)

Det är underbart bra!

Sen har man också en mobil... för andra samtal men jag sparar hundratals kronor på detta då även mobil abonnemanget kan vara ett betydlgt billigare!

Men jag håller med att maxtiden för bindningstid borde sänkas drastiskt, till max 12 månader. MEN viktigaste av allt är att uppsägningstiden borde sänkas till MAX 1 Månad!

@dy

Dyrare månadskostnad.

2012-05-20 17:59

De borde lagstifta så att det blir MAX 1 månads bindningstid, lätt att jämföra priser med enhetliga taxor, rak och enkel reklam och inte som det är idag där de presenterar ointressanta uppgifter som viktiga.

Såsom att man "får" 2 månader "fritt" men vad tusen kostar dessa 24 månaders som hela abonnemanget kostar skriver de med finstil text som är omöjlig att läsa!

Reklam kan man säga är ren och skär lögn och alla dessa varor borde man bojkotta, köp andra varor eller tjänster!

Dessutom telefoni och bredband är påtok för dyr!

ottan

Dyrare månadskostnad.

2012-05-20 20:21

Aldrig sett ett avtal med finstilt text som är omöjlig att läsa. Exemplifiera är du snäll.
Alla mobiltillverkare gör reklam för sig, vilket märke har du valt och lever därmed inte som du lär?

Vinkelberg

Dyrare månadskostnad.

2012-05-19 11:34

Visste inte att telebolagen har bindningstid för att vi ska få billigare abonemang...

DartagnanHBG

Gå ännu längre...

2012-05-18 15:26

Ser man tillbaka på Hem-PC-reformen, så var det ett bra medel för att höja den tekniska kunskapen och även utbudet i och med det kostnadsläge som då rådde.

Tycker med andra ord att vi är i ett läge där man kan köpa sig produkten skiljt ifrån ett abonnemang. Det är ju bättre att låna till sig pengarna från en bank eller annan kreditgivare, än att betala till operatörerna.

Allt ovan enligt min egna personliga mening.

joh05gra

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-18 15:27

...tycker det är samma fula sak. bara en dåld kostnad när det är ca 20-25% av priset!

Carlz

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-18 17:06

Precis. Bättre man betalar den varje månad i den månadsavgift man har, istället för att en stor del av kostnaden tillkommer vid sidan av..

För det är ingen som nämner "kortavgiften"... Mer än snabbt, lite lågt i förbifarten..

Alliansen

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-19 10:38

Det heter "kortavgift", du betalar med jämna mellanrum för nya kort. Men de byter ju aldrig kortet. Vad är det för tjänst man betalar för?

För övrigt tycker jag att det stinker att behöva betala för att se reklamfinansierade TV-kanaler.

slasktratten

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-19 21:15

Håller med till fullo! Jag vill inte ha något kort! Jag vill bara kunna titta. Om de har ett så uselt system att man tvingas använda kort för att kunna titta så är det väl upp till operatöerna? Jag vill bara betala för de kanaler jag vill se och inget annat. Dessutom borde det vara förbjudet att ta betalt för reklamkanaler, antingen gratis med reklam, eller så betalar man en slant och får reklamfria kanaler.

Sen vill jag bara betala för en handfull kanaler. Jag vill t.ex. inte betala för SVT. De övriga kanalerna jag vill se kräver att jag i princip måste köpa samtliga kanalpaket, helt sjukt.

BinHex

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-20 11:11

Man orkar inte vänta tills tv-programmen dyker upp och man orkar inte se hela programmet när reklamen dyker upp. Man sparar ström genom att stänga av eländet, kanske till och med kastar ut TV'n genom fönstret (Windows?) så att man blir av med eländet! Det är ju bara skit på TV ändå!

ottan

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-20 23:30

du behöver inget kort för att se tv,
bara skaffa antenn så får du inte 1,2,4an å nån mer.

kortavgiften. är en krypteringsavgift som programbolagen betalar till Conax. och kryptering krävs för att programbolagen ska få sända kanalerna vidare, det är ingen vinst för bolaget,
must carry måste bolagen sända vidare i nån form enligt lag från pts. vidaresändningslagen.
sen kan bolagen välja att sända analogt, eller digitalt.
om du inte vill betala för reklamkanalerna, vilka alla kanaler är. vem ska stå för kostnaden för servicen av nät osv?
ska bolaget skicka en faktura om nåt går sönder till varje användare i området där det går sönder?

marabou1977

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-21 07:33

Poängen är att kortavgiften inte ska redovisas separat!

Trådlös

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-21 14:09

"must carry måste bolagen sända vidare i nån form enligt lag från pts"

Ändra den lagen då!

BinHex

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-18 20:32

kortavgifter är verkligen sjukt, jag skulle få kabel-tv ",gratis" i 18 månader om jag band mitt bredband lika länge. Menäven om månadsavgiften var 0 så kostade kortavgiften typ 495 i halvåret, under min "gratistid" skulle jag betala 3 sådana avgifter. Tror dock jag skulle slippa anslutningsavgift. Givetvis blev det ingen affär.

mktst

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-20 12:50

Håller med vissa operatörer tar nu 55 kr i månaden för kortavgiften. Det är ren vinst för bolaget. Det borde som ni skriver ingå i den vanliga månadsavgiften, då tror jag att operatörerna tänker sig för lite och sänker den avgiften.

dealer84

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-18 21:09

Jo, jag vet, även om man tar ett enkelt tv-abonnemang med vilken operatör som helst så måste man binda sig minst 12 månader även om man inte tar någon box eller ca-modul. Det är svinigt.

µ

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-19 00:11

Hos Boxer kan du faktiskt teckna obundet eller på 6 månader, men då får du ingen subvention på hårdvaran så du får gilla att pynta 4000:- för en sunken PVR-box

Hos Canal Digital och Viasat gäller bara 24 mån, men då får du också fri installation vilket betingar ca 1300:- + moms. Anledningen till fri installation är inbakade i alla paketen är tidigare så var det många klåpare som försökte installera själv, vilket överbelastade supporten. Det blev helt enkelt billigare att bjuda alla på installtion, och då behöver man 24-mån för att räkna hem det.

Faktum är att man räknar inte ens hem ett abonnemang på 24 mån. utan vinsten börjar ticka in mån 25,26 27 osv. Därför hatar operatörerna hoppjärkor, det är skitviktigt att kunden stannar efter avtalstiden, annars backar man på kunden..

Det är därför dom är så medgörliga och man kan få så bra dealar om avtalt löpt ut :)

nixon ?

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-19 00:40

"Därför hatar operatörerna hoppjärkor, det är skitviktigt att kunden stannar efter avtalstiden, annars backar man på kunden.."
Ha, det gäller inte ComHem. Dom klåparna ger mer rabatt åt nya kunder än vad befintliga utan kvarvarande bindningstid får...

µ

Se gärna över kortavgiften på tv-abonemang också

2012-05-19 00:52

Jag har inte så bra insyn i ComHems affärsmodell. Men troligen är det därför dom saknar konkurrens. Visst du kan köra Boxer eller montera en CanalDigital-parabol på balkongen om du har söderläge. Men ComHem vet att 95% använder det som är indraget i huset i vilket fall.

Du betalar ju ändå dryga hundringen i månaden på hyran vare sig du vill det eller ej för 13 analoga kanaler med mycket undermålig bildkvalité om du bor i ett Comhem-hus. Då kan du lika gärna lägga på ett par hundra lappar och få dina favoritkanaler digitalt och i HD

nixon ?

Ännu hellre

2012-05-18 16:33

Att "sim-kortslås kostnadsfritt ska slopas när ett abonnemang upphör" låter kanon, men jag skulle ännu hellre se att operatörslåsning av telefoner slopades helt så den grå (?) marknaden för upplåsning försvann helt.

Megadyptes

Ännu hellre

2012-05-18 17:43

Problemet blir ju mindre om du har kortare bindningstid.

Tycker 6 månader borde vara rimligt... har för mig att det är det som Danmark har nu. med en månads uppsägningstid.

Capital

Ännu hellre

2012-05-20 12:58

Jag tror att det kommer bli konsekvensen av att upplåsningen försvinner. Det kostar ju pengar att administrera låsningen. Vissa telefoner kräver ju till och med att du lämnar in dem för att få den upplåst. Därför tror jag att operatörerna väljer att helt sluta med att låsa telefonerna och istället sälja telefonen separat till det priset som den faktiskt kostar. Mer likt de olika hemelektronikaffärernas erbjudanden.

dealer84

Bindings tid / operatörslåsning av tele

2012-05-18 16:40

Har inget emot bidings tiden så länge operatören är tvungen att erbjuda abbonemang utan bindings tid till oss som väljer att köpa telefonen kontant,

sloppa i stället 3 månaders uppsägnings tid ska få vara max 1 månad,

skapa en lag som gör att opperatören måste låsa upp sin operatörs bindings av telefonen kostands fritt när bindnings tiden går ut,

dnox

Bindings tid / operatörslåsning av tele

2012-05-19 16:18

Instämmer helt med dig! Det är sjukt att jag som betalar min telefon utan bindningstid ändå får 3 mån uppsägningstid! Det verkar vara så med alla operatörer i Sverige...

När jag är i Estland och behöver ett abonnemang så tecknar jag ett när vi anländer dit (inte konantkort eftersom det är dyrare).

Sedan när jag reser hem så åker jag förbi en butik och avslutar abonnemanget. Avslutet är omedelbart eller möjligen "under dagen". Inga påhittade avgifter eller bindningstider.

Varför kan vi inte få göra det i Sverige också? En lag som förbjuder långa uppsägningstider, skulle förbättra konkurrensen avsevärt på oligopolmarknaden mobiltelefoni!

Riverman

Oberoende...

2012-05-18 16:53

eller så handlar man hos någon oberoende återförsäljare, typ Phone House, så kan man få olåsta mot en liten liten merkostnad... =)
Plus att man kan själv bestämma hur man vill ha uppläget på sitt abonnemang...

Concha

Uppsägningstiderna

2012-05-18 17:17

Uppsägningstiderna borde ses över, det är en av de mest korkade kostnader som finns på abonnemang. Det är ju inte direkt som med bostäder där en lägenhet riskerar att stå tom om någon flyttar.

Da^MsT

Valfrihet?!

2012-05-18 18:24

Är svenska konsumenter så dumma?

Varför ska staten bestämma hur länge vi får binda upp våra abonnemang?

Man kan ju välja redan idag. Antingen köper jag mobilen helt kontant och sen ett kontantkort eller ett abonnemang utan bindningstid. Eller så binder man upp sig på 12 eller 24 månader och betalar av mobilen på det sättet.

Ingen blir ju TVINGAD att binda upp sig?! Och valet ovan är väl de flesta tillräckligt vuxna för att kunna göra utan att staten ska lägga sig i?

mbdape

Valfrihet?!

2012-05-19 12:15

Valfrihet och konsumentmakt i all ära, men det funkar inte när operatörerna har en oskriven regel (kartellliknande) att alltid ha 3 månaders uppsägningstid. Det är helt klart vettigt att lagstadga denna till max en månad, för att komma runt denna olagliga överenskommelse.

Lammet...

Valfrihet?!

2012-05-20 13:05

Håller helt klart med, det leder ju till att folk inte byter abonnemang. Man blir för bekväm. Sedan anser jag att man bör införa ett tak på max 12 månaders bindningstid inom vissa sektorer. Jag funderar på att skaffa fiber hos Telia men de tillämpar 18 månaders bindningstid. Det är inte alls säkert att jag kommer bo kvar så länge i min lägenhet. Med ett mobilabonnemang är det lite annorlunda, det kan man flytta med sig.

dealer84

och ocrätt!

2012-05-18 19:38

Max bindningstid på 6 månader, uppsägningstid på 1 månad och slopad kostnad för upplåsning. Det borde varit infört för länge sedan och ökar konkurrensen och därmed blir priserna på mobiler, abonemang och kontantkort,tidstaxorna lägre. Detta sker pga att subventioner försvinner och kan användas till sänkningar som gynnar alla. Ni som gnäller får byta mobil lite mer sällan.

cool61

och ocrätt!

2012-05-21 00:33

priserna på mobilerna kommer inte sjunka, möjligen samtalstaxorna,
folk har inte råd att lägga upp 2-9000 för en mobil. mindre kvantitet högre priser.

marabou1977

lite lustigt

2012-05-18 20:30

I grunden tycker jag att detta är bra. Telebolagen har alldeles för stor makt jämtemot kunden. Hoppas dom ser över uppsägningstiderna också.

Samtidigt så tycker jag att det är lite konstigt att man har så olika syn på marknadens och konkurrensens makt. Inom vård och skola så privatiserar man hej vilt efter som fri konkurrens på något magiskt vis alltid är bättre för oss medborgare. Ändå vill man gå in och reglera vissa marknader, t ex taxi och telekom. Får inte ihop det riktigt.

Rebell_rejme

Mobiler och priser

2012-05-19 14:18

Det är ju enkelt, köp utan bindningstid. Lär er spara ihop till telefonen kontant alt köp den på avbetalning. Vad är problemet? Är man så dum i huvet så man tror man skall få en mobil för 5-6000 gratis utan att de binder upp en på lång tid med månadsavgift så de får igen pengarna så borde man inte få ha en smart mobil.,.,

Pravka

Mobiler och priser

2012-05-20 13:12

Håller med dig i grunden. Jobbade tidigare i hemelektronikaffär och där blev man skrämd över hur vissa inte sparade pengarna utan la upp allt på delbetalning. Jag minns flera kunder som precis fått lön som la upp någon mobil i 2000 kr-klassen på 12 månaders avbetalning. Om man fullföljer delbetalningen så betalar man som lägst 279 kr och som mest 598. Andra kom in och blev förvånade över att det kostade pengar att lägga det på delbetalning! Det värsta var de som blev förbannade för att delbetalningen inte gick igenom och så förklarade man men de var ändå inte nöjda med beskedet. Personligen kan jag tycka att delbetalning är bra i ett enda fall och det är om vitvarorna lagt av för det är saker man inte kan vara utan. Har man inte råd så ska man inte köpa sakerna, man måste kunna lära sig att spara till det.

dealer84

Mobiler och priser

2012-05-20 18:55

Det är klart att den kunden måste ha en smart mobil. När kunden är ute med sin mobil så är i alla fall en av dem smart...

Tvivlare

jösses

2012-05-19 15:33

Vem fan, utom horkarlen, har abbonemang på mobilen.

Inge Hjort

simkortslås?

2012-05-21 00:31

med tanke på att pts inte vill ha långa bindningstider kommer nog inte bolagen subventionera en krona för mobilen, eller ja ett par hundra kanske, samtidigt kommer nog även delbetalningen försvinna,
vem vill köpa en iphone med 500.- i förhöjd månadsavgift a 12 månader?
eller byta operatör på kabel-tv till satelit med en startavgift på 3-4000 då man behöver ny box,
men det kanske är det vi konsumenter har råd med.
det är ju subventionerna som gör att vi har råd att byta bolag.

marabou1977

simkortslås?

2012-05-21 12:56

Verkar ju fungera i Danmark. Du kanske skulle titta på hur det fungerar där...


Om nu valfri operatör, oavsett om det är mobiler eller TV, vill ha nya kunder, så måste de ju ha ett lockande erbjudande. Så även om man sänker bindningstiden till max 6 månader, så måste man ju ha erbjuden som matchar sina konkurrenter, annars så kommer man ju att förlora kunder.

Capital

simkortslås?

2012-05-21 20:01

de har säkert vissa erbjudanden, men inga gratis mobiler de delas ut elöler tas med förhöjd avgift.
och man har valfrihet, antingen kan man ta ett obundet abb, eller kontantkort,
Så har det alltid funkat.
och inga operatörer delar ut gratis utrustning utan att ta igen det i andra änden, men andra ord, kortare bindningstid = dyratre mobil, och så fungerar det redan idag.

Så går lagen igenom så kommer vi se en större andrahandsmarknad på mobiler då subventionerna på mobiler och digitalboxar.
men pts kanske kommer med krav gällande standard utsändning som nästa krav?
eller krav på tv-tillverkarna att tvn ska ta in Dvb-T Dvb-S och Dvb-C.

marabou1977

Comments powered by Disqus

Dagens toppnyheter

- Computer Sweden:

Turbofart på databaskluster

- Computer Sweden:

Stort it-haveri i Stockholmsvården - igen

- Computer Sweden:

Fem heta big data-företag

- Computer Sweden:

Moln i Europa lockar

CS Kalender | Till Kalendern

Event för it-proffs - anmäl ditt event här

Gratis kompendier | Fler

Kundvård med kunden i framsätet

Gratis kompendier

Bäst på test kan spara miljoner


Tidningen

Computer Sweden är Sveriges ledande it- tidning som publicerar nyheter varje dag på webben och varje torsdag i ett fullmatat pappersnummer.

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jörgen Lindqvist
Prenumerera på CS

Gratis nyhetsbrev
Alla nyheter direkt i din mejl
Välj ett nyhetsbrev:
Dagliga nyheter CS Jobb





till partnererbjudanden.
Kontakta oss
Prenumerationsärenden:
computersweden.se/info
eller ring 08-799 62 35.

Ring
till 08-453 60 00.
Skicka gärna e-post till: cs@idg.se

Postadressen är:
Computer Sweden 106 78 Stockholm

Adtech