Google har enligt EU-kommissionen högst några veckor på sig att åtgärda de problem med konkurrensbegränsande åtgärder som EU-myndigheterna har identifierat. Annars väntar fördjupad granskning och i förlängningen även risk för omfattande böter. Det meddelar EU-kommissionen under ett utlåtande under måndagen.

– Om Google åtgärdar problemen så kan granskningen utmynna i ett åtagandebeslut, istället för en utökad formell konkurrensgranskning som kan sluta med böter, säger Joaquín Almunia, som ansvarig för konkurrensfrågor inom EU-kommissionen till IDG News.

Kommissionen började en antitrustgranskning kring Googles aktiviteter i november 2010. Nu har EU-kommissionen i sin preliminära granskning kommit fram till att Google anses ha missbrukat sin ledande ställning på marknaden inom fyra områden, uppger Almunia.

Anklagelserna gäller bland annat Googles prioriteringar av sina tjänster, samt kopiering av innehåll, hur företaget binder upp sina partner vid presentation av innehåll samt graden av öppenhet i annonsplattformen Adwords (se faktaruta).

Almunia har skrivit ett brev till Googles styrelseordförande Eric Schmidt där han erbjuder en chans för Google att ingå en uppgörelse. Google svarar via en talesperon att företaget har börjat titta på de framförda argumenten. Google håller inte med slutsatserna från EU, men är berett på en fortsatt diskussion.

Fakta

Anklagelserna från EU-kommissionen handlar för det första om om hur Google prioriterar sina sina egna söktjänster när användarna genomför sökningar. När användarna söker på exempelvis restauranger så visar Google upp sitt eget innehåll på ett annat sät än vad som är möjligt för kokurrenterna. Enligt EU kan detta leda till en snedvridridning av konkurrensen.

Den andra punkten gäller hur Google kopierar innehåll, exempelvis recensioner, från konkurrenter och visar upp det på sin sajt utan tillstånd. Därmed kan Google anses utnyttja de investeringar som konkurrenterna har gjort, exempelvis vad gäller resesajter eller restauranguider.

Tredje området handlar om överenskommelser mellan Google och dess partner som använder Googles sökmotor på sin webbplats, där Googles annonser visas upp samtidigt med sökresultaten. Även här gynnas Google på bekostnad av konkurrenterna, anser EU.

Slutligen är EU oroat över de begränsningar som finns vad gäller möjligheten att porta annonsplattformen Adwords till konkurrenternas plattformar. Enligt Almunia finns skäl att undersöka ifall Google hindrar andra mjukvarutvecklare att erbjuda verktyg som gör det möjligt att flytta innehåll mellan olika annonsplattformar.