»Spelhandlarna går en tynande framtid till mötes«
 Theodore Bergquist som driver ­onlinebutiken Gamersgate.
»Spelhandlarna går en tynande framtid till mötes«
Theodore Bergquist som driver ­onlinebutiken Gamersgate.
Om det var något ansikte som for genom Ian Sheperds tankar den 26 mars då han, i egenskap av vd och högsta chef skrev under dokumenten som försatte butikskedjan Game i konkurs, så var det Steve Jobs.

Apples enorma framgångar med Ipod, Ipad, Itunes och App Store har gjort att företagets vd som ingen annan har fått symbolisera den omstruktureringsvåg som sedan flera år tillbaka sköljer över butikshandeln.

Först fick skivhandeln finna sig i att musikförsäljningen flyttade ut på nätet. Sen fick videobutikerna göra samma sak. När Game, med en mer än tjugo år lång historia och över 1 200 butiker runt om i Europa, försattes i konkurs såg många det som att samma förändring nu nått spelhandeln.

Logiken är enkel. Produkter som tidigare har packats i lådor och sålts över disk laddas nu ned direkt från nätet. Snabbare, billigare och framför allt helt bortom händerna på de stora butikskedjorna.
Men faktum är att spelindustrin har brottats med den digitala utvecklingens för- och nackdelar under längre tid än de flesta andra. När Apple lanserade App Store 2008 fanns redan flera digitala distributionsplattformar igång på spelmarknaden. 2003 lanserade Valve Software, mest känt för spelserien Half-Life, online-butiken Steam. 2004 drog Microsoft igång Xbox Live Arcade och 2006 startade Sony sin Playstation Store.

Spelhandlarna har alltså haft nästan ett decennium på sig att anpassa sig till en värld där den fysiska butiken inte längre har någon ­given plats i värdekedjan.

Inte särskilt framgångsrikt, av Game-konkursen att döma. Betyder det att spelhandelns dagar är räknade? Ja, säger Theodore Bergquist. Han är en veteran i dataspelsbranschen, med en lång karriär på spelförlaget Paradox bakom sig. Sedan ett par år driver han Gamersgate, en av världens största onlinebutiker för spel.

– När jag jobbade på Paradox försökte vi få in ett spel hos Walmart i USA. Men vi insåg att vi inte hade en chans. Walmart tar bara in 19 titlar åt gången på sina hyllor. Det fanns helt enkelt inte plats för allting, säger Theodore Bergquist.

Sådana problem uppstår aldrig på nätet, fortsätter han. Gamersgate har i princip obegränsad utrymme i sitt utbud.
Till saken hör också att spelförlagen och spelstudiorna, de som skapar själva spelen, också har mer att tjäna på digital försäljning. Onlinebutikerna tar som regel en betydligt mindre andel av försäljningspriset än sina fysiska motsvarigheter.

– För spel som säljs i butik får ett förlag räkna med att ungefär 55 procent av priset försvinner till handlaren. För digitala tjänster är standarden 30 procent. Dessutom finns inga kostnader för returer och lager.

De få spelhandlare som finns kvar går en tynande tillvaro till mötes, tror Theodore Bergquist. Om fem år är den fysiska handeln med spel sannolikt bara en bråkdel av i dag. Lika övertygad är inte Per Strömbäck. Han är talesperson för Dataspelsbranschen, en intresseförening för spelutvecklare, distributörer och förlag i Sverige.

– Den fysiska försäljningen omsätter fortfarande mer pengar än den digitala. Utvecklingen går fortast online, och ingen kan förneka att butiksförsäljningen minskar. Men Game är ett lite speciellt fall, säger han.

Visst stöd får han av Dataspelsbranschens egen statistik. Den visar att butiksförsäljningen minskar, men bara med strax över 4 procent år 2011. Det är betydligt mindre än vad den digitala försäljningen växte under samma period. Totalt ökar försäljningen av spel kraftigt år för år.

– Game försökte köpa sig marknadsandelar på konkurrenternas bekostnad under många år. Man öppnade väldigt många butiker och tänkte inte så mycket på lönsamheten. Jag tror inte konkursen bara handlar om en strukturomvandling utan också om felaktiga strategiska beslut.

Utmaningen för de återförsäljare som finns kvar är att hitta sätt att urskilja sig från konkurrensen på nätet. Spelkonsoler kan aldrig göras digitala, utan måste säljas i butik. Det samma gäller spel med tillbehör, som storsäljaren Guitar Hero.

– Titta på en butik som Webhallen. De är väldigt duktiga på att skapa en community och bli till något av en mötesplats för spelarna, säger Per Strömbäck.

Han är inte heller säker på att onlineförsäljningen på längre sikt kommer att vara mer lönsam för förlagen och spelutvecklarna.

– Man brukar prata om “analog dollars” och “digital pennies”. I butik är det vedertaget att ett spel som Battlefield 3 kostar nästan sju hundra kronor. På nätet måste man konkurrera med appar som kostar en hundradel så mycket. Visst får utvecklaren behålla mer, men de faktiska summorna är lägre.

– Till stor del drivs den här utvecklingen av en önskan att kapa mellanhänder. Man säger att butikerna inte tillför någonting, men det som har hänt är snarare att nya mellanhänder har kommit till.