Wywallets Allmänna Villkor är ett långt dokument, precis som de brukar vara. Claes Magnusson, rektor för Malmö Yrkeshögskola, tog sig tid att läsa igenom dokumentet och hittade några rader som väcker frågor.

Enligt villkoren medger kunden att 4T, operatörernas gemensamma bolag, samlar in uppgifter som namn, datum för inköp och vilken handlare. Uppgifterna kan bli underlag för marknads- och kundanalyser, riktade informations- och marknadsföringsinsatser, statistik och affärsutveckling. Uppgifterna kan lämnas vidare till ombud, underleverantörer, berörda handlare, kreditpartner och andra partner till 4T.

– Det här är ett juridiskt avtal som går att jämföra med liknande från företag som till exempel Apple – som har ännu mer friheter genom sina villkor. Vi kommer aldrig att ge ut information om våra användare hur som helst, utan de ska få välja själva om de vill ha information och erbjudanden. Våra ägare har byggt upp ett förtroende hos sina kunder och det ska vi förvalta. Det är känsligt hur vi delar med oss av information – även mellan våra ägare, säger Adam Hasslert, marknadschef på 4T.

Claes Magnusson poängterar att det är skillnad mellan företag som Google och Wywallet. Google vet aldrig exakt vem användarna är eftersom de har ip-adresser och e-postadresser som grund. Wywallet har personnummer och adressuppgifter.

– Men det här är fyra av Sveriges största operatörer och inte maffian. Förhoppningsvis kommer de att sköta det här hyfsat.

Avtalet är enligt 4T utformat som det är för att förbereda för framtida lojalitetsprogram.

– Tänk dig att du går och handlar på Ica. Då skulle du kunna få ett frågan om du vill ha erbjudanden från Ica och trycka ja eller nej. Själv är jag ingen person som tar med mig kuponger till affären, men om jag automatiskt fick rabatt på vissa varor när jag betalar med Wywallet skulle jag se det som ett mervärde, säger Adam Hasslert.

Det är just den typen av tjänster som 4T tror kommer att bli viktiga i och med nfc-tekniken som börjar komma i fler och fler telefoner och betalterminaler. Adam Hasslert säger att Wywallet vill hjälpa sina kunder med sin vardagsekonomi genom att erbjuda den här typen av mervärdestjänster.

Men medan det är lätt att skaffa appen och registrera sitt konto, är det inte alls enkelt att slippa att dela med sig av sin personliga information till 4T och deras andra partner. Då krävs enligt villkoren att användaren skickar ett fysiskt brev till 4T. Det gjorde Claes Magnusson mest irriterad.

– Att de gör det så svårt visar på värdet av den här typen av information och det visar på ett förakt mot oss kunder, säger Claes Magnusson.

När CS frågar 4T om saken backar företaget.

– Det är vår advokatfirma som tagit fram det här avtalet. Vi har kommit fram till att vi ska ändra det där. Man ska inte behöva skicka ett fysiskt brev utan man ska kunna mejla in till oss istället, säger Adam Hasslert.

Fakta

"Kunden har alltid rätt att säga nej till att Kundens personuppgifter används för ändamål som rör direkt marknadsföring genom att skriftligen anmäla det till 4T, Box 1010, 621 21 Visby."