Efter några år av total dominans för appen som väg att nå kunden mobilt, efterfrågas den mobila webbsidan igen. Orsaken är givetvis explosionen av smarta mobiltelefoner med stora surfvänliga skärmar.

I dag har drygt hälften av svenskarna en smart mobil och 90 procent av alla som köper ny telefon väljer en smart variant med operativsystem från Google, Apple eller Microsoft.

– Utvecklingen mot mobilt går enormt snabbt. Alla har vi fler och fler prylar som kommer åt webben och alla använder vi dem allt mer, säger Darja Isaksson, vd på konsultbolaget Ziggy Creative Colony som bland annat hjälpt Hemnet och Systembolaget med deras digitala produkter.

Att utveckla för en så spridd skara apparater är en utmaning som driver trenden mot att bygga tjänster och webbsidor som fungerar på såväl surfplatta, mobil som en mer traditionell dator, så kallad följsam webbdesign.

– Vill man att ens webbsida ska synas eller användas så måste den anpassas för att fungera också i en mobil, säger Darja Isaksson.

Redan i dag görs 20 procent av alla Googlesökningar från mobilen. Det är 400 procent fler än för två år sedan. 2014 räknar bedömare med att lika mycker surfande sker från mobilen som från en traditionell dator.

Många företag har hoppat över den mobila webbsidan och satsat sina utvecklingspengar på en app i stället. Darja Isaksson pekar ut specifikt handeln som ett område med problem.

– Eftersom just surfande efter produktinfo är ett extremt vanligt mobilbeteende så har e-handel ett generellt problem. De flesta sajter är inte anpassade för mobiler och vi vet att tålamodet hos mobila användare är lägre än vid datorn De vänder helt enkelt lättare i dörren, säger Darja Isaksson.

– Att exempelvis Siba, Clas Ohlson och Webbhallen inte gjort något åt sina webbplatser kostar dem garanterat pengar i dag.
De är långt ifrån ensamma. Enligt siffror som Google i Sverige tagit fram har bara 20 procent av de största svenska företagen som vänder sig till konsumenter en mobilanpassad webbsida.

Sven Törnkvist, försäljningschef på Google i Sverige, tror att många företag haft fel utgångspunkt när de lagt upp sin mobilstrategi.

– Det handlar om kundbemötande. Vi kräver rätt mycket om vi begär att kunden ska ladda ner en app för att köpa en sällanköpsvara som till exempel en resa, säger han.

– En app kan vara bra för att vinna lojalitet. En mobilsajt är bättre för den som vill vinna en kund som har ett specifikt behov eller problem som ska lösas.

Både han och Darja Isaksson tror att många företag ligger i startgroparna för mobila webbsidor under nästa år.

Fakta

56 % av alla svenskar äger en smart mobil, enligt Google.

26 % av dem som använder smarttelefoner har köpt något via ­mobilen. Fyra av tio surfare går direkt till en konkurrent om de kommer till en icke mobilanpassad sida.

80 % av de största konsumentinriktade företagen har inte en mobilanpassad sajt, enligt Googles uppskattningar.

400 % Så mycket har antalet sökningar från mobilen ökat de senaste två åren. Var femte Googlesökning görs från en telefon.