Vd:n Sven Thaulow
Under hösten har en strid ström av nya tjänster för film på nätet lanserats. Det är inte slut ännu. Som CS nyligen avslöjade vill teleoperatören Telenor slå sig in på marknaden. Deras film- och tv-tjänst Comoyo ska lanseras inom en månad säger vd Sven Thaulow i en intervju med CS.

Företaget testar just nu tjänsten i Sverige och när arbetet är färdigt är det dags för lanseringen. Redan nu har de smygstartat med uthyrning av filmer styckvis.

– Vi jobbar efter två huvudspår. Det ena är att det ska vara en plats där nya filmer ska finnas tillgängliga. Det andra är att vi med lokalkännedom vet vad som efterfrågas, säger Sven Thaulow.

För tillfället erkänner han att antalet plattformar är begränsat. Just nu finns Comoyo enbart tillgängligt för pc och Mac. Prioriterat är surfplattor och smarta tv-apparater. Därefter riktar de in sig på smarttelefoner.

Telenors ekonomiska muskler kommer att vara till stor hjälp för Comoyo enligt Sven Thaulow. Framför allt gäller det köp av rättigheter, som kommer att vara en dyr affär.

– De har en väldig ”staying power”, de har möjlighet att vänta på att Comoyo blir lönsamt.

Satsningen blir bred. Utöver hyrbutik ska de också lansera ett abonnemang med månadspris och möjligheten att se tablå-tv direkt och i efterhand.

– Vi konkurrerar med Netflix, Magine och Headweb samtidigt.

Sven Thaulow är tveksam till konkurrenterna. Främst handlar det om att många hittills tävlat mot varandra med exklusivt innehåll.

– Det är inte konsumentvänligt. Musikindustrin har förstått det och skickar ut allt till Spotify och Wimp och sen får den bästa tjänsten vinna.

Comoyo ska ingå i Telenors division ”TV and digital services”. Tanken är att från en punkt göra de digitala tjänsterna tillgängliga för samtliga företag inom Telenorkoncernen.

– Tidigare har tjänsterna byggts upp för varje land. Nu går det snabbare att sjösätta den här typen av produkter.