Har ni hört talas om Nate Silver?

Han var namnet på allas läppar efter Barack Obamas seger 2008. Nate Silver förutspådde korrekt hur 49 av 50 delstater skulle rösta.

I år var det ännu bättre: 50 rätt av 50 möjliga. Nate Silver är statistiker och har skapat Pecota, ett system som förutsäger hur basebollspelare ska prestera. Nu driver han bloggen Fivethirtyeight – döpt efter antalet elektorsröster i presidentvalet – på New York Times sajt.

Sedan han gav sig in i väljarundersökningarnas värld har han fått utstå spott och spe från de konservativa.

Till de republikaner som på Fox News spådde ”en jordskredsseger for Romney” kunde Nate Silver dock låta siffrorna tala. Som han själv sammanfattade det i en intervju dagen efter valet: ”That’s the good thing about making any kind of prediction or forecast – you’re called on your ... can I say bullsh*t on tv?”

Nate Silver var inte den enda datanörden som var en vinnare i det här valet.

Time Magazine följde demokraternas big data-grupp, som jobbade från Chicago med mängder av demografiska data.

Genom att plocka fram info om vilka som var mest benägna att skänka pengar och vad de gillade kom strategerna bland annat fram till att chansen att få äta middag med George Clooney och presidenten var ett bra sätt att få medelålders kvinnor på västkusten att skänka pengar.

Det var resultat från big data-gruppen som fick kampanjen att köpa tv-reklam i The Walking Dead i stället för i anknytning till lokalnyheterna. Det var också de som fick presidenten att göra sin berömda fråga/svar-chatt på Reddit. Kampanjen var helt enkelt där målgruppen var.

Resultatet? En miljard dollar i kampanjstöd och värdefull hjälp i alla de små vägval som i slutändan vinner ett val.

På det stora hela var det här året då republikanernas magkänsa fick storstryk av demokratiska nördar – och då vetenskapen vann.