Winter is coming, säger de i fantasyserien Game of Thrones och ser sådär bistra ut som bara en kungaättling i vargskinnspäls kan. Och ingen i Winterfell vet hur lång vintern blir, den kan hålla på i ett, två eller tio år.

Nu verkar det som en it-vinter med obestämd längd väntar kring hörnet här i Sverige. It-branschen har inte sett så negativt på framtiden på tio år, enligt Stockholms Handelskammares undersökning. Med tanke på att vi för bara några år sedan hade en finanskris som höll på att sätta några av Sveriges storbanker i konkurs är en bottennotering rätt allvarlig.

Nedgången har följt en snitslad bana från dagen när Lehman Brothers gick i konkurs: Först finanskrisen som övergick till okontrollerad skuldsättning i Sydeuropa. Smittan började sprida sig längre norrut när länder som Tyskland och Sverige – trots våra relativt välstädade ekonomier – ändå påverkas av att efterfrågan i södra Europa tappar fart. Det påverkade givetvis de stora svenska exportföretagen där som bekant många finns inom verkstad eller bilar.

På grund av prispressen inom telekom har många konsultbolag under de senaste åren skiftat fokus från telekom mot verkstad som de senaste åren haft en större pengapåse att köpa it-tjänster för. Varsel hos företag som Husqvarna, Atlas Copco, Volvo och Trelleborg får därför bistra effekter hos svenska it-konsulter. Varsel hos stora företag innebär också att de ser över it-inköp, vilket i regel betyder att de skär bland konsulterna.

De konsultchefer jag möter i dag pratar om längre beslutsprocesser, storkunder som köper mindre och en större prispress än tidigare. Fler konsulter sitter på bänken vilket inget konsultbolag har råd med. Jag tror att vi kommer att få se fler varsel hos konsulterna, framför allt hos dem som inte kan luta sig mot trygga kunder inom offentlig sektor eller långa drift- och underhållsavtal.

Den här bristen på efterfrågan gör att konsulter och leverantörer är på väg in i en bister vinter som ingen i dagsläget vet hur länge den varar.