Tidigare under hösten meddelade Axfood att de ska börja använda Seqr, företaget Seamless tjänst för att betala med mobiler. Nu inför de även betaltekniken Bart från Swedbank. Under 2013 är det tänkt att mellan 350 och 360 av totalt 366 butiker inom Axfoodkoncernen ska införa Bart.

– Det är förstås ett jättelyft att en så stor och inom svensk handel tongivande spelare som Axfood väljer Bart, säger Carl Molinero, chef för mobila betalningar på Swedbank.

Såväl Bart som Seqr har under året testats av Axfood.

Bart testades i tre Hemköpbutiker i Stockholmsområdet. Då kunde endast Swedbankkunder använda Bart, men det ska ändras.

– Vi ska uppdatera tjänsten så att även kunder i andra banker kan använda Bart. Det har varit ett grundkrav, eftersom butikernas kunder använder kort från alla banker, säger Carl Molinero.

Bart bygger på den befintliga kortbetalningstekniken. Användarna kopplar Bart-appen till ett bank-, betal- eller kreditkort. Vid betalning matar kunden in beloppet i appen och genomför transaktionen. Tillbaka kommer en qr-kod som visar att köpet genomförts och den läses av i kassan för ett slutföra processen.

Fakta

Axfood är en av de stora livsmedelskoncernerna i Sverige, tillsammans med Ica och Coop, och de äger butikskedjorna Hemköp, Prisextra och Willys. Marknadsandelen för Axfood uppskattas till ungefär 20 procent. Antalet butiker är 366.