Netflix lanserades i Sverige tidigare i höst. Tjänsten, som tillhandahåller strömmad video i form av filmer och tv-serier, har över 30 miljoner användare. För att nå framgång satsar Netflix hårt på att skräddarsy sitt erbjudande till kunderna.

Fungerar det som på bokaffärer på webben, att man kan se vad kunder som köpt produkten köpt i övrigt?

– Rekommendationer är en del av det vi kallar personalisering. Det viktigaste är att analysera hur kunderna beter sig, inte att försöka tänka ut i förväg vad de vill ha, säger Todd Yellin, ansvarig för produktinnovation på Netflix, under ett Sverigebesök.

Det handlar om att på bästa plats på startsidan visa erbjudanden som passar den enskilde användaren och om att kontinuerligt mäta hur det fungerar.

– När vi gjort tester med och utan personalisering når tre gånger fler visningar den grupp som använder den personaliserade varianten.

För att nå dit används en kombination av åtgärder. Ett exempel är att hundratals väldigt specifika genrer definieras genom en kombination av mänsklig kategorisering och automatisk analys. En sådan kategori är ”romantiskt drama med en stark kvinnlig huvudkaraktär”. Om en användare har tittat på sådana filmer eller tv-serier går det att anta att personen vill göra det igen.

En annan åtgärd är att visa vad en användares Facebookvänner har tittat på. Båda åtgärderna är mycket framgångsrika.

Ytterligare ett sätt att ge rekommendationer är att användare kan ange sina preferenser i ett formulär, men metoden är inte helt säker.

– Användares egna preferenser säger ofta mer om vad de vill göra än vad de faktiskt gör.

Faktorer som kön, ålder och land är inte så viktiga. Visst finns det skillnader i tittarvanor mellan 80-åriga kvinnor och 18-åriga män, men de är inte så stora. Inte heller skillnaderna mellan vad personer tittar på med stationära enheter och med mobiler. Det handlar mest om att användarna tittar olika lång tid i sträck.

Däremot går det att upptäcka mer speciella skillnader, som att indierna som bor i Silicon Valley gärna tittar på Bollywoodfilmer. Även tid på dygnet och veckodag ger skillnader.

När alla infallsvinklar tagits i beaktande blir resultatet ett val av vilka erbjudanden som visas på startsidan. För att kontrollera att det fungerar genomförs tester med hundratals användare kontinuerligt. Det handlar om jämförelser mellan användare som tar del av, respektive inte tar del av olika funktioner.


Fakta

Netflix analyserar inte bara data, utan samlar också användare i fokusgrupper och frågar ut dem. Men man ska inte lita för mycket på svaren, berättar Todd Yellin:

– Folk vill alltid ha allt.