Windows 8 har inte lett till ökad försäljningen av pc-datorer bland amerikanska konsumenter, det uppger ett analysföretag i en ny rapport.

Många pc-tillverkare har satt sitt hopp till att Windows 8 ska vända på den dalande pc-försäljningen. Enligt Steven Baker på analysföretaget NPD Group har släppet av Windows 8 knappt märkts på pc-försäljningen i USA.

– Det har inte märkts av alls. Hoppet låg i att Windows 8 skulle vända på den negativa trenden och öka pc-försäljningen, men det har inte skett, säger Steven Baker.

Sedan Windows 8 släpptes den 26 oktober har försäljningen av bärbara och stationära datorer enligt NPD Group minskat med 21 procent jämfört med samma period förra året.

NPD Groups siffror inkluderar inte försäljningen av Surface RT, Microsofts surfplatta med Windows RT som släpptes i samband med Windows 8. Enligt Steven Baker har tillväxten för pc-försäljningen mer eller mindre stått still under 2012.

– Det här är konsekvent med vad som hänt hittills i år. Många har hoppats på att Windows 8 skulle ge pc-försäljningen en knuff uppåt, men det händer inte, säger Steven Baker.

Han hävdar att ett av problemen är att Windows 8 inte fick den nystart av Windows som behövdes, utan måste konkurrera med en stor tillgång på datorer med Windows 8 i butikerna.

Enligt NPD Group var Windows 8 endast installerat på 58 procent av de datorer som sålts under den senaste månaden. När Windows 7 släpptes för tre år sedan var siffran betydligt högre med 83 procent.

NPD Group hävdar även att försäljningen av Surface knappt har märkts av överhuvudtaget och motsvarar mindre än en procent av alla Windows 8-enheter som sålts.

– Vi har fortfarande julförsäljningen framför oss, men uppenbarligen har Windows 8 inte visat sig vara den drivkraft som kan vända på siffrorna, säger Steven Baker.

IDG News