Enligt analysföretaget IDC kommer försäljningen av Ipad Mini leda till att Apples totala Ipadförsäljning endast ökar med tre miljoner enheter under det fjärde kvartalet. Många kunder kommer enligt IDC att välja en Ipad mini framför den vanliga modellen av Ipad.

– Många kunder kommer att välja Ipad mini istället för Ipad på grund av priset och det mindre formatet. Det betyder att om Ipad mini inte fanns skulle kunderna valt en vanlig Ipad, säger Sameer Singh på IDC.

Enligt honom kommer Ipad mini att ta nära 50 procent av försäljningen från vanliga Ipad. Något som i slutändan kommer att påverka den totala tillväxten för Ipad under det fjärde kvartalet.

Utan Ipad Mini skulle Apple sälja cirka 22,7 miljoner Ipad under det fjärde kvartalet enligt IDC. På grund av att Ipad mini konkurrerar med sin storebror tror analysföretaget att den totala tillväxten endast kommer att bli mellan 3 och 3,5 miljoner enheter. IDC förutspår därmed att Apple kommer att sälja mellan 25,7 och 26,2 miljoner Ipad under det fjärde kvartalet.

Oavsett hur mycket andelar Ipad mini tar från Ipad räknar IDC med att Apple kommer att slå nya rekord i sin Ipadförsäljning under det fjärde kvartalet. Det nuvarande rekordet är 17 miljoner sålda enheter under årets andra kvartal som avslutades den 30 juni.

Att Ipad mini tar andelar från Ipad behöver dock inte innebära några större ekonomiska förluster för Apple. Enligt analysföretaget IHS Isuppli har Ipad mini en större vinstmarginal än vanliga Ipad.

IDC tror att surfplattor med bildskärmar under åtta tum kommer att stå för 60 procent av den totala försäljningen av surfplattor nästa år. Ipad minis största konkurrenter på området är Amazons nya Kindle Fire HD, Googles Nexus 7 samt nya Nook-modeller från Barnes & Noble.

IDG News