I höstas presenterade Stiftelsen för Internetinfrastruktur rapporten Svenskarna och Internet. Här framgår bland annat att Sverige är det land i Europa som är mest uppkopplat mot internet. Hela 89 procent av svenskarna är regelbundet online. Och så många som hälften av landets treåringar är uppkopplade mot nätet.

Siffrorna i rapporten har nu tagit upp av regeringens Digitaliseringskommission, vars mål är att Sverige ska bli bäst i världen när det gäller digitalisering.

Ordföranden Jan Gulliksen diskuterade särskilt en aspekt från rapporten om svenskarnas internetanvändning under ett seminarium på IT Innovations Expo i Göteborg för lite sedan.

För även om Sverige har kommit långt är det fortfarande 1,2 miljoner, 11 procent, av svenskarna som inte är uppkopplade. Två tredjedelar av dem uppger att de inte är intresserade och inte ser nyttan med det.

– 67 procent är en förfärande hög siffra. Varför är de inte intresserade? Jag tror att en viktig aspekt för att de ska bli intresserade är att få dem att förstå att datorn faktiskt är ett kommunikationsredskap.Om tio år tror jag att internet betraktas som telefonen gör idag, säger Jan Gulliksen.

En av fem uppger att de inte är uppkopplade för att de tycker att det är för komplicerat, men han tror att om användargrupperna breddas så ökar kraven på användbarhet.

– Då kan man börja ställa krav och inte acceptera bristande användbarhet hos prylar man köper.

Fortfarande byggs många system utan att utvecklarna ens vet hur miljön ser ut där det ska användas eller vad användarna behöver, konstaterar han.

– Ofta är det ingen som ställer frågan hur det ska användas och av vilka. De flesta arbetsuppgifter idag har it-stöd på något sätt även om vi inte alltid tänker på det.

Att användarmedverkan är centralt är en viktig framgångsfaktor för it-projekt och det ger även ekonomiska vinster.

– Det leder inte bara till mer användbara produkter, utan även till att fler projektet slutförs, slutar i tid, håller sin budget och levererar det som det ska, säger Jan Gulliksen.

Fakta

 Regeringens digitaliseringskommission lade nyligen fast en handlingsplan med tre prioriterade områden:
– Digitalt innanförskap och jämställdhet på nätet
– Skola,undervisning och digital kompetens
– Entreprenörskap och företagande på nätet