Yahoo har tecknat ett globalt annonsavtal med Google som kommer att resultera i att Google annonser visas på vissa av Yahoos webbplatser.

Samarbetet kan bli positivt för båda parter, Google får mer utrymme att visa sina annonser och Yahoo drar in ytterligare intäkter på sina många webbplatser som exempelvis Yahoo Sports och Yahoo News.

Avtalet kommer sju månader efter att den tidigare Google-chefen, Marissa Mayer, tog över vd-rollen på Yahoo.

Det är inte ovanligt att konkurrerande söktjänster samarbetar med varandra. Yahoo har sedan tidigare ett brett samarbete tillsammans med Microsoft. Det samarbetet har dock inte betalat lika bra som Yahoo hoppats på.

Yahoo har inte meddelade några detaljer kring samarbetet med Google annat än att det handlar om ett globalt samarbete för annonsvisningar där Googles Adsense kommer att visas på flera av Yahoos webbplatser.

– Genom att lägga till Google i vår lista över annonspartners för textannonser kommer vi att kunna utöka vårt nätverk, vilket betyder att vi kan visa annonser är ännu mer relevanta, skriver Yahoo i ett blogginlägg.

Enligt Yahoo kommer det nya avtalet inte att påverka användarupplevelsen på företagets webbplatser märkbart.

IDG News