De kommande veckorna är viktiga för svenska streamingtjänsten Spotify. Nu ska nämligen avtalen med de största musikleverantörerna Sony, Universal och Warner förhandlas om. Enligt sajten The Verge som hänvisar till källor inom branschen kommer Spotify att tvingas be om en rejäl rabatt för att ha en rimlig chans att nå positiva siffror.

Idag går 70 procent av Spotifys intäkter direkt till att betala licensavgifter till skivbolagen. Ytterligare 20 procent går åt för marknadsföring och andra åtgärder för att skaffa nya kunder. Det lämnar 10 procent för drift av musiktjänsten och alla andra utgifter. Enligt The Verge gör den här kostnadsstrukturen det omöjligt för Spotify att tjäna pengar. Konkurrenterna Google, Apple och Amazon har dessutom betydligt större kassa och inte samma press att tjäna pengar på musiken som Spotify.

Enligt The Verge vill Spotify även övertala skivbolagen att tillåta en reklamfinansierad variant av tjänsten också på mobiltelefonen för att locka ytterligare lyssnare. Idag finns den betalfria varianten bara för dator.