Internet är en fluga. Alltså själva ordet. En seg fluga förvisso, men jag spår ändå att den surrar på sista versen.

Först ska vi bara göra oss av med Hemsida och Webbplats. Av någon anledning har vi en förkärlek till att definiera och förklara fenomen med hur de fungerar snarare än vilken nytta de ger. Som tur är håller det här på att försvinna.

Sitter du och kämpar med din webbstrategi? Eller kanske en mobilstrategi? Fundera ett extra varv så att du inte går vilse bland skärmbredd, webbläsarversion och operativsystem och glömmer det som egentligen är viktigt: Vilken nytta ska vi ge användaren så att vi når våra mål?

Behöver man egentligen en strategi som tar sin utgångspunkt i internet eller mobilt?

Vi har alltför länge fokuserat på tekniska definitioner av det vi gör och på så sätt gjort själva tekniken till den tjänst vi erbjuder. ”Har du sett vår nya mobila tjänst? Du kan skanna en qr-kod.” Jahapp.

Vi borde i mycket större utsträckning definiera tjänster efter den nytta de skapar och släppa vårt fokus på det tekniska formatet. Hur det fungerar är ändå sekundär information för användaren.

Vi behöver inte förklara hur bilden i mobilen hamnade i fotoalbumet i datorn. Det är inte viktigt om bilden skickades via internet, det lokala hemnätverket eller blåtand. Det är bara resultatet som räknas. Att det är viktigt för oss i branschen betyder inte att det är viktigt för användaren.

Glödlampan LIFX, som förra året fick mycket uppmärksamhet på Kickstarter, har som utmärkande egenskap att den är uppkopplad så att du kan styra den direkt med din mobil eller annan uppkopplad enhet. Upphovsmännen skriver lyriskt om hur de fascineras av ”Internet of things”, sakernas internet, i sin beskrivning av glödlampan. Egentligen styrs den inte över internet, utan över det lokala nätverket. Om man ska vara petig.

Det är också det som är själva poängen, att det är helt oviktigt. De har sett ett behov och levererat på det. Vad som är viktigt är att glödlampan är uppkopplad så att du kan fjärrstyra den, koppla ihop den med andra glödlampor och bygga massor av funktionalitet utan att behöva förändra själva glödlampan. Internet eller wi-fi? Inte lika viktigt.

Internet som begrepp klarar inte av att täcka in alla situationer när vi hämtar och skickar data mellan enheter, eftersom det egentligen betyder något annat.

Internet är en sak, wi-fi en annan, men när hotellgästen frågar efter wi-fi betyder det att hon vill koppla upp sig mot internet. Ett hotell med ett kraftfullt trådlöst nätverk som inte är uppkopplat levererar inte på kundnyttan, kan man nog lugnt påstå.

Min spaning just nu är att vi antingen får se en begreppsglidning av internet till att omfatta allt som är uppkopplat, eller så börjar vi använda andra begrepp. Jag tror på det senare. Internet är en fluga, men det lär ta ett tag innan jag får rätt.

Vi har redan börjat se att allt färre skriver internet- eller webbstrategier till förmån för digitala strategier, som på ett bättre sätt omfattar och beskriver vad det handlar om. Digitalt, i motsats till analogt.

På samma sätt bör man koppla bort hemsidan eller webbplatsen som utgångspunkt för sitt digitala uttryck.

Vi har en möjlighet att skapa kundnytta i digital form för våra kunder, men inget säger att det måste vara information eller funktioner på den egna webbplatsen i kombination med appar i första hand.

Digitalt värde för kunderna kan lika gärna vara god informationsarkitektur, sömlöst ekosystem eller en podcast. Eller en uppkopplad lampa.



Joakim de Leeuw är digital strateg på Alenio. Du når honom på joakim.deleeuw@gmail.com.