Salesforce lägger till ett antal mobila applikationer till sin hyrtjänst för kundvård, med namnet Service Cloud Mobile. Bland annat så erbjuder Salesforce mobil samsurfning, där kunderna kan dela sina skärmar med anställda i callcenter, via sina mobiler, så att de kan surfa gemensamt. En konsument som går igenom en onlinekatalog kan därmed med hjälp säljare få hjälp att hitta rätt produkter, exempelvis kläder i rätt storlek.

– Båda parterna kan klicka på knappar och länkar samtidigt, säger Alex Bard, som är produktcef för Service Cloud, till IDG News som har fått förhandstitta på produkterna.

Även om skärmdelning inte är nytt så har det nya konceptet en fördel då det inte kräver någon lokal mjukvaruinstallation. Tjänsten är resultatet av att Salesforce förvärvade företaget GoInstant i fjol. Den nya funktionen väntas bli allmänt tillgänglig under andra halvåret i år, tillsammans med en prislista.

Salesforce lanserar även mobil chatt, som gör det möjligt för bankkunder att ställa frågor om sina konton via direktmeddelanden och få svar från banken samma väg. Funktionen är samma som i programmet Live Agent, men innefattar numera mobilt stöd.

Ytterligare en tjänst är Service Cloud Touch, som gör det möjligt att skapa tryckskärmsbaserade kundvårdstjänster för exempelvis Apples Ipad, Amazons Kindle och andra mobila apparater.

– Tanken är att säljrepresentanter, exempelvis butiker, ska kunna logga in i ett centrala system och besvara kundernas frågor direkt, istället för att skicka dem till att vänta i en telefonkö, säger Alex Bard. 

Slutligen lanserar Salesforce tjänsten Mobile Service Cloud Communities, som ger kunderna tillgång till olika typer av mobila kundtjänstplattforrmar och hjälpforum. Den finns tillgänglig från och med nu, som en del av företagstjänsterna från Salesforce.

Nyligen gav Salesforce upp försöken få ensamrätt rättigheterna till varumärket "social business", efter omfattande protester från bland annat välgörenhetsorganisationer. I dagarna väntas Marc Benioff lansera ett nytt marknadsföringskoncept, under devisen customer companies, ungefär kundföretagen. Enligt IDG News är det nya budskapet att Salesforce kan hjälpa kunderna att interagera smartare med sina kunder.

Fakta

Mobilitet blir den fjärde vågen i kundvården, spår Salesforce. Den första var katalogföretag började med gratisnummer för kunderna. Internet markerar steg 2, med möjligheter till kommunikation i många olika kanaler, från telefonsamtal till sajter och annat.
Tredje vågen är sociala nätverk som Facebook. Genom mobilerna skapas helt nya kanaler för att interagera med företagens kunder.