Efter många om och men verkar Facebook ha lyckats med det som är avgörande för bolagets framtid: Tjäna pengar på det faktum att allt fler använder mobilen när de surfar in på sajten.

Frågan har hängt över bolaget ända sedan börsnoteringen för ganska precis ett år sedan och det har varit den enskilt största förklaringen till att Facebook-aktien pressats tillbaka och ligger 10 dollar under introduktionskursen på 38 dollar.

Vid börsintroduktionen hade Facebook knappt någon affär i mobilen överhuvudtaget även om de i samband med introduktionen meddelade att de köpt på sig ett bolag, Karma, vars lösningar är inriktade på mobilen. Senaste delårsrapporten visar emellertid hur mycket som hänt hos Facebook under det gångna året. Nu står mobilannonseringen för nästan 30 procent av den totala annonskakan – och drog under första kvartalet in 375 miljoner dollar åt företaget.

Om man jämför med kvartalet innan så ökar mobilannonseringen med 22 procent till 374 miljoner dollar.

Mark Zuckerberg är fast besluten om att ta över mobilen. I början av januari uppgav Zuckerberg att ”bygga nya mobila upplevelser” ska vara centralt hos bolaget under 2013.

Det är i det perspektivet man ska se jättesatsningen på Facebook Home och flera av de förvärv och lanseringar som bolaget gjort under det gångna året.

– Vi har gjort stora framsteg under de första månaderna i år, vi ser en stark tillväxt över hela linjen och har lanserat flera spännande produkter, kommenterar Mark Zuckerberg rapporten.

Totalt ökade Facebook försäljningen till 1 458 miljoner dollar, att jämföra med 1 058 miljoner motsvarande period förra året.

Vinsten ökade till 219 miljoner dollar från 205 miljoner.

Den omtalade aktiekursen då? Den rörde inte på sig nämnvärt av gårdagens rapport. Facebook-aktien ligger på lite drygt 27 dollar. Det är en bra bit under introduktionskursen på 38 dollar för ett år sedan, men det är också betydligt bättre än när det såg som mörkast ut i september förra året, då kursen var nere på under 20 dollar.

Analytiker är fortfarande tveksamma till hur mycket pengar Facebook kan fortsätta dra in på mobilannonser. För även om annonsörerna har börjat upptäcka mobilen - så gör användarna det i ännu högre takt.