På svensk offensiv. ”Vi har tagit in fyra nya outsourcingsäljare med gedigen erfarenhet av branschen”, säger Sverigechefen Cathrine Tigerman.
På svensk offensiv. ”Vi har tagit in fyra nya outsourcingsäljare med gedigen erfarenhet av branschen”, säger Sverigechefen Cathrine Tigerman.
Tyska outsourcingleverantören T-Systems satsar stort på att etablera sig på den svenska marknaden. Sverigechefen Cathrine Tigerman tog sig an det nya uppdraget för ett halvår sedan och nu kliver bolaget in i nästa fas.

– Sverige är en attraktiv marknad, och en mogen marknad för it-tjänster. Framför allt när det gäller outsourcing, där det inte bara finns första generationens outsourcing utan även andra, tredje och fjärde, säger hon.

– Men det kanske är ett problem att man har haft sin outsourcing för länge. Vi vill ta det till nästa nivå. I dag handlar det om att addera affärsvärde, förstå hur kunderna vill växa och sedan hjälpa dem.

Bolaget vill locka globala kunder med lokalkontor i Sverige. I dag finns 55 anställda i Norden, varav drygt 20 i Sverige, med kontor i Stockholm och Malmö. Bland de svenska kunderna finns Eon, Thule och Dometic.

När det gäller konkurrensen säger Cathrine Tigerman att den främst består av andra storföretag som HCL, IBM, HP och Fujitsu. De andra outsourcingaktörerna är för lokala, tycker hon. 

– Vi konkurrerar främst med dem som har en global leveransmodell.

Att det blir en tuff utmaning att slå sig in på en outsourcingmarknad med flera etablerade aktörer är T-Systems väl medvetna om. 

– Det finns stort fokus på Sverige just nu inom bolaget och en vilja att växa här. Vi kommer att få den backning vi behöver. Det är en styrka att veta att vi har 50 000 personer i ryggen på T-Systems, och 250 000 på Deutsche Telekom.

Är stategin att ta er in på den svenska marknaden genom låga priser?

– Vi ligger bra i pris. Vi hade en finsk affär nyligen där vi mötte alla stora och där vi prismässigt och lösningsmässigt slog ut all konkurrens. Men jag skulle inte säga att vi prisar oss in.