Siffrorna kommer från IDC och visar att marknaden för surfplattor växer explosionsartat. Under första kvartalet ökade försäljningen med 150 procent till 336 500 enheter. Samtidigt minskade försäljningen av traditionella datorer med 19 procent till 433 000 enheter, fördelat på 283 500 bärbara och 149 500 stationära.

Anders Elbak, analytiker på IDC, tycker att det är viktigt att se till marknaden som helhet – som inklusive plattorna ökar med 15 procent.

– Då blir slutsatsen snarare att marknaden för personal devices har en sund snarare än våldsam tillväxt och att surfplattan just gått om den bärbara dator som den bäst säljande produkten, säger Anders Elbak.

– Den första anledningen är att det efter hand finns så många tillgängliga produkter att det kan vara svårt att definiera huruvida det är en pc eller en surfplatta. En annan viktig orsak är att surfplattan direkt kan ersätta den traditionella pc:n i många fall. Detta är särskilt sant i många privata hem, där surfplattan ersätter pc nummer två eller tre.

Skiftet i Sverige har skett tidigare än i många delar av världen. IDC har även släppt siffror för den globala marknaden. Där är prognosen att plattan går om bärbara under 2013 med en försäljningsökning på 58,7 procent till 229,3 miljoner enheter. Enligt IDC går plattorna om hela pc-försäljningen 2015. Siffrorna visar också att det är de mindre plattorna, på under 8 tum som säljs mest, och småplattornas andel av marknaden kommer att öka ännu mer framöver.