För närvarande är det stora störningar i systemen hos bland annat SL, SJ, Posten och Systembolaget. Förutom att deras sajter inte går att komma åt så ligger bland annat bokningssystemet hos SJ nere, och SL rapporterar att deras informationskanaler drabbats. Det betyder att skyltsystem och annan trafikinformation inte fungerar som de ska. Det finns även indikationer på att biljettautomaterna på flera håll är ur funktion. Enligt Lovisa Åbom, pressinformatör på SL, hänger systemen ihop.

– Initialt så verkade inte betalautomaterna vara drabbade, men nu får vi in rapporter om att även de kan vara drabbade. Kraschen påverkar dock inte våra färdsystem på något sätt, så trafiken fungerar som den ska. Vi har i nuläget ingen prognos på när det här kan vara åtgärdat, säger Lovisa Åbom.

Maria Ibsén är pressekreterare hos Posten, och hon bekräftar störningarna.

– Vi har problem med sajten just nu, och det har också drabbat en del interna system, säger Maria Ibsén.

Uppdaterat 11.45: Systembolaget.se och SJ.se är tillbaka i drift igen, dock har bokningssystemet hos SJ fortsatta störningar.

– Bokningssystemet är inte igång ännu. Vi har dessutom fortsatta problem med att komma åt och uppdatera sajten, så problemen för oss kvarstår ännu, säger Elina Yli-Torvi, pressinformatör hos SJ.

Uppdaterat 12.45: Posten.se och SL.se tillbaka i drift, informationssystemen har fortsatta problem. Biljettbokningen på SJ.se fortsatt nere.

Uppdaterat 13.40: Driftstörningarna i systemen hos SL och SJ ska nu vara åtgärdade.

Anledningen till de omfattande störningarna ska ha att göra med en serverkrasch hos it-leverantören Evry, som sköter driften av sajterna. I ett uttalande till TT säger Camilla Erixon, kommunikationschef hos Evry, att problemen snart ska vara helt åtgärdade.

– Ett flertal webbar är redan uppe igen. Vad vi fokuserar på nu är att verifiera att alla kunders system går upp som de ska.