När IDC presenterar sin undersökning om marknaden för surfplattor spretar resultaten åt alla håll. Försäljningen för årets andra kvartal minskar jämfört med det första, med 9,7 procent, till 45,1 miljoner enheter. Men jämfört med andra kvartalet förra året ser vi en rejäl ökning, med 59,6 procent.

Apple är fortfarande en viktig aktör, men inte längre helt dominerande. Marknadsandelen har sjunkit från 60,3 procent för det andra kvartalet förra året, till 32,4 procent för det andra kvartalet i år.

Allra mest intressant är att plattor från lågprisleverantörer, så kallade ”no-name brands”, går framåt med stormsteg. 38,8 procent av alla sålda surfplattor under det andra kvartalet hör till den kategorin. En anledning till den ökningen är säkerligen att marknaden mognar, det är inte längre så viktigt vilket namn som står på plattan.

Att Apple minskar kan analyseras på flera sätt. Ett är att Android äter sig in på Apples domäner. Ett annat är att det är ett tag sedan Apple släppte nya Ipadmodeller, och att försäljningen därför går lite på tomgång. Apple har hur som helst backat med 14,1 procent, jämfört med ett år sedan, till 14,6 miljoner enheter. Apple är trots allt fortfarande klart marknadsledande.

Övriga ledande aktörer går framåt. Samsung har ökat nästan fyrfaldigt jämfört med andra kvartalet förra året, från 2,1 miljoner enheter, till 8,1 miljoner. Det innebär en marknadsandel på 18 procent. Asus ökar med 122 procent till två miljoner enheter, Lenovo med 275 procent till 1,5 miljoner och Acer med 250 procent till 1,4 miljoner.

– Marknaden för surfplattor utvecklas fortfarande och leverantörer kan öka och minska snabbt. Förutom Apple försöker leverantörerna fortfarande komma underfund med vilken plattformsstrategi som är bäst, kommenterar Ryan Reith, analytiker på IDC.

Fakta

Processorleverantören Intels förhoppning är att riktigt billiga surfplattor, runt tusenlappen, kommer på bred front under årets fjärde kvartal.