Förr kunde Microsoft lansera en ny Windowsversion och sedan, utan större ansträngning, raka in intäkterna. Den tiden är över. Och det går väldigt trögt med att etablera Windows som ett operativsystem för surfplattor.

Det senare problemet kan beskrivas med Microsoft nedskrivning i somras på 900 miljoner dollar, cirka 5,9 miljarder kronor, som var kopplad till surfplattan Surface RT. Ett annat tecken är att de fristående leverantörerna av hårdvara lägger ner sina satsningar på Windows RT-plattor.

Andreas Sjöström som är globalt ansvarig för mobila lösningar på konsultföretaget Sogeti sammanfattar situationen:

– Varken affärsområdeschefer, it-avdelningar, eller andra medarbetare hos kunderna driver en Microsoftlinje för surfplattor. Det finns inget fokus på Microsoft och det har inte ändrats sedan surfplattorna lanserades. Marknaden skulle må bra av ett starkare Microsoft för plattor, men jag ser ingen ljusning under nästa år, säger han.

Leif-Olof Wallin, analytiker på Gartner, tror trots allt att Microsoft har en chans att etablera sig på sikt.

– Vi tror att Microsoft har en marknadsandel på tio procent på surfplattor om ett år. Det är främst företag som är intresserade, säger Leif-Olof Wallin.

Den främsta anledningen för företag att satsa på surfplattor är att rationalisera bort bärbara datorer för yrkesgrupper som säljare. Att Microsoft har en chans beror, enligt Leif-Olof Wallin på att det ofta strular med Apples Ipad.

Även om Gartners förutsägelse slår in är frågan om en tioprocentig marknadsandel på surfplattor är god nog för Microsoft. Och företagets problem stannar inte vid plattorna. Windows 8 på vanliga datorer har inte heller rosat marknaden. Trots att Windows 8 funnits tillgänglig snart i ett år är inte marknadsandelen högre än 5,4 procent, enligt Netmarketshare. Det kan jämföras med 44,5 procent för Windows 7 och 37,2 procent för Windows XP.

Om inte Windows 8 tar fart är Microsofts kärnverksamhet hotad.

– Framför allt på konsumentsidan upplever kunderna att det inte finns något skäl att uppgradera vare sig operativsystem eller datorer. Företagen är mer intresserade, men inte tillräckligt för att det ska ta ordentlig fart, säger Hans Werner, vd på analysföretaget Radar Ecosystem Specialists.

Hans Werners analys är att Microsofts problem med Windows 8 i allmänhet och med surfplattorna i synnerhet är två skilda företeelser. Det är alltså inte givet att Windows 8 går trögt för att det går trögt med surfplattorna, och vice versa.

Thomas Floberg är affärsområdeschef för Windows och surfplattor på Microsoft. Han har föga förvånande en annan syn på Windows 8 och Surface än de flesta externa experter. Han hävdar att det börjar ta fart med företagskunder för surfplattorna och att ”kunderna är nöjda” på konsumentsidan, men han påstår att han inte kan ge försäljningssiffror.

– En surfplatta med Windows 8 fungerar både för underhållning och för jobb eller till exempel skolarbete. Vi ser ett intresse hos våra kunder som vill använda en surfplatta till både och, säger Thomas Floberg.