Den nya ekonomitjänsten som presenterades på måndagen läser av dina utgifter och inkomster, kategoriserar dem och presenterar sedan dina månadsutgifter efter vilka kategorier där du har spenderat mest pengar.

– Vi hämtar in två år historisk data och kategoriserar i typiskt fall 90 procent av transaktionerna, sen försöker vi på ett smart sätt berätta om din ekonomi och hur den förändras, säger Daniel Kjellén, vd för Tink och medgrundare av tjänsten.

För att använda tjänsten krävs det att användaren delar med sig av sin pinkod för förenklad inloggning som används till banktjänster. Vilka tjänster den ger tillgång till varierar mellan bankerna. Själva Tinktjänsten kan däremot endast användas för att se information – inte för att genomföra transaktioner.

– Det finns inget som är viktigare för oss än säkerhet. All information är krypterad, vi är certifierade av Verisign, Cybercom har gjort penetrationstester och genomgång av oss, och jag vågar säga att vi är lika säkra som en bank, säger Daniel Kjellén, vd för Tink och medgrundare.

Han betonar att Tink inte får lämna ifrån sig några personliga uppgifter, utan de kan bara användaren själv ta del av. Lanseringen har också skett i samförstånd med bankerna.

– Vi har haft en jättebra dialog med alla stora banker i Sverige under de här drygt 1,5 åren vi jobbat med Tink. I framtiden är det inte omöjligt att det finns andra sätt att ge Tink auktoritet, det finns banker som visat intresse. Men det här är ett rätt smidigt sätt och man får tillgång till det som behövs.

Enligt Fredrik Hedberg, medgrundare och teknisk chef för Tink, har man medvetet lagt sig på samma säkerhetsnivå som banker och kortföretag.

– Vi lyder inte under samma regler som kortbolagen ställer upp, men vi har valt att gå igenom samma typ av granskning, säger Fredrik Hedberg.

Kortfattat innebär det bland annat att alla anställda ska granskas och bakgrundskontrolleras och att det ställs krav på vilka krypteringsalgoritmer som används.

– Det har varit fantastiskt att ta fram den här säkerheten från grunden och kunnat använda mycket säkrare lösningar än om man varit tvungen att förlita sig på teknik från 90-talet, säger Fredrik Hedberg.

Hur lagras uppgifterna?

– De lagras förstås krypterat. Sen finns grader där den absolut yttersta säkerhetsnivån gäller pinkoderna. De lagras krypterat med en lösning där vi har delade kryptonycklar i två olika system, där kryptonycklarna finns på två olika platser för att maximera skyddet.

Har ni tillgång till att läsa uppgifterna?

– Det finns två delar där, dels den tekniska att vi måste vara två för att dekryptera informationen, varav den ena måste sitta i ledningsgruppen. Den andra aspekten, som kanske är viktigare, är policyrelaterad. Vi kan inte ta del av kundens data om inte kunden själv hör av sig och explicit säger att den vill att vi gör en felsökning. Då måste vi som sagt vara två, varav en i ledningsgruppen.

Alternativet till att använda sig av koderna för enkel inloggning är att kunden matar in uppgifter manuellt, och då försvinner en hel del av poängen med Tink.

– Det kan man göra, men att det sker automatiskt är en helt annan grej. Händer något spännande kan du få en pushnotis på det, till exempel om du får in lön, säger Daniel Kjellén.

Tink säger att de aldrig kommer att dela med sig av några känsliga uppgifter med extern part, och att det finns reglerat i villkoren. Tjänsten är gratis för användarna, Tinks affärsmodell är i stället att i framtiden erbjuda olika prisjämförelser – om en kund byter företag är tanken att Tink ska kunna få en summa pengar för det hoppet.

– I framtiden har vi som ambition att erbjuda smarta prisjämförelsetjänster, baserat på till exempel vilket elabonnemang man har, säger Daniel Kjellén.

Tink finns just nu till Iphone och som webbtjänst, men företaget arbetar på en app till Android.