För två år sedan började Joachim Thornström arbeta med sajten Skolappar.nu - under tiden som passerat sedan dess har han märkt att det dyker upp allt fler appar riktade till skolan - inte minst den svenska skolan. I takt med att ett företag som Apple säljer in allt fler Ipad till skolor så följer också att det dyker upp utvecklare som skapar produkter som riktas till svenska skolan. Både helt nya, men även äldre hjälpmedel som nu anpassas för plattor.

- Trenden att fler och fler utvecklar appar som kan användas i skolan är solklar. Nu får jag så många mejl om nya appar att det är svårt att hinna med att svara på alla, och jag ser inga tecken på avmattning, säger Joachim Thornström, som även arbetar som konsult inom skol-it.

Det är lätt att nå ut till lärare och elever genom Appstore och Google Play, men ett av de sista hindren är att börja med en licensmodell som är bättre anpassad för större grupper och organisationer.

- Det är fortfarande ett alldeles för omständligt förfarande för pedagoger och it-ansvariga i kommuner och skolor att distribuera ut de här apparna. Det måste lösas. Det märks att Ipaden i grunden är en konsumentprodukt. Det skulle vara bra om man som i USA skulle kunna köpa volymlicenser, säger Joachim Thornström.

Intressant är också att de traditionella läromedelsföretagen inte har hakat på i någon större utsträckning, enligt Joachim Thornström.

- Läromedelsförlagen har inte hunnit med och de små aktörerna tar fler och fler marknadsandelar. Det finns många appar inom alla skolformer som fungerar bra för den svenska skolan, men Sverige är en liten marknad, så att hitta och utveckla de affärsmodellerna och att förmå Apple att öppna för volymlicenser blir viktigt, säger Joachim Thornström.

Fredrik Alstorp, grundare av Fivefour som utvecklat geocaching-appen Xnote, är en av de som ser skolan som ett potentiellt affärsområde. Från början är appen egentligen tänkt att vara en ren konsumentprodukt, med ett väldigt enkelt upplägg för att skapa skattjakter.

- Huvudtanken är att det ska vara en enkel, lekfull och social app. Sen finns det en mer avancerad bit, där man kan länka ihop meddelanden och skapa en mer social skattjakt. Den är mer avsedd för skolor, säger Fredrik Alstorp.

Det är också den enkelheten som Joachim Thornström ser som en av fördelarna för användning i skolan.

- Att bara ersätta en lärobok med något digitalt är det sista vi vill. Vi vill gärna se appar som uppmuntrar till rörelse, kreativitet och samarbete, så att man kan arbeta på skolgården och i samhället runt omkring, säger Joachim Thornström.