Med hundra historiska spel som besökarna får spela själva vill Tekniska museet ta dig hela vägen tillbaka genom den elektroniska spelhistorien. Utställningen Game On 2.0 är på rundresa i världen och stannar till i Stockholm fram till i april nästa år. Historien börjar med redan med gamla japanska Pachinkomaskiner och flipperspel och går sedan vidare via de första arkadspelen och ända fram till helt nya virtual reality-spel i form av Oculus Rift.

Roligast är helt klart att de flesta spelen på utställningen faktiskt går att spela i originalversion. Producenterna bakom lägger stor vikt vid att spelen ska spelas på orginalhårdvara och inte på emulatorer eller nya platta skärmar.

– Vi har fått många donationer från samlare, säger Patrick Moran från brittiska Barbican som producerat utställningen.

Hans uppgift är också att hålla maskinerna igång och se till att det finns reservdelar. Till de många konsoler och hemdatorer som finns representerade i utställningen är det inte något större problem. Värre är det med arkadspel som bara producerats i få exemplar.

– Till exempel är det svårt med vektorbildskärmar till spel som Star Wars och Astroids i utställningen. De har inte tillverkats på många år, säger han.

Trots det ser han ingen större risk med att låta besökarna spela på orginalmaskinerna. De verkliga rariteterna som Pong i arkadspelsversion och ett par andra tidiga spel är heller inte öppna för besökarna.

Det är däremot andra arkadspelsklassiker som Donkey Kong, Track and Field och Asteroids. Det ger gott om utrymme för nya spelare att uppleva gamla klassiker och för föräldrar att visa sina barn var skåpet ska stå i grafiskt sparsmakade mästerverk som Missile Command och Star Wars.

Trots att utställningen innehåller mycket så saknas vissa bredare klassiker som till exempel MS Röj. Samma sak gäller mobilspelsrevolutionen som nästan helt lyser med sin frånvaro. Undantaget är Angry Birds som letat sig in i en konsolvariant. Enligt Patrick Moran handlar det inte om ett ideologiskt ställningstagande utan om tekniska problem med att låta besökarna spela den typen av spel.

– Dessutom stjäls mobilerna för mycket, säger Patrick Moran.

Samma orsak ligger förmodligen bakom att utställningens svenska bidrag, den skandalomsusade konsolen Gizmondo, ligger bakom glas tillsammans med andra handhållna rariteter.

Utställningen är också startskottet för Tekniska museets arbete med att samla in den svenska dataspelshistorien. Förhoppningen är att en ny utställning med fokus på Sverige ska kunna presenteras nästa år.

Fakta

Utställningen håller öppet på Tekniska museet i Stockholm fram till april. Tidigare har den visats bland annat i London, Melbourne, Chicago och Aten