I Västeuropa såldes 11,9 miljoner pc under tredje kvartalet. Det var en minskning med 12,8 procent jämfört med motsvarande period förra året. Det var också ett kraftigare tapp än väntat.

Gartners analytiker Meike Escherich förklarar försämringen med att användarna i högre grad väljer surfplattor i stället. En annan förklaring är att branschen väntat in nya lanseringar, som till exempel den av Windows 8.1 och därför fokuserade distributionskanalen på att undvika att bli sittande med stora lager.

Alla pc-segment i Västeuropa minskade under tredje kvartalet 2013. Bärbart minskade med 14,5 procent under perioden och 9,8 procent.

Pc-försäljningen till företagsmarknaden minskade med 8,3 procent medan konsumentmarknaden minskade med 17,1 procent.

HP är fortsatt etta på marknaden, men Lenovo ökar starkt och är tvåa. Medan HPs försäljning låg ganska platt så ökade Lenovo med 16,3 procent. Lenovos ökning drevs av stark försäljning av bärbara till konsumenter och småföretag.

Om Lenovo var den stora vinnaren under perioden, så var Acer den stora förloraren, då de tappade 28 procent av försäljningen.