Det är nu en dryg vecka sedan det började brinna i Evrys serverhall i Tomteboda i Stockholm. Reseföretagen SJ och SL som drabbades av branden ska nu ha fått tillbaka samtliga tjänster, liksom Systembolaget. Men för en annan stor aktör, Posten, är det fortfarande problem. Tjänster har börjat dyka upp igen, men den ordinarie sajten ligger fortfarande nere efter branden.

– Innan veckan är slut har vi fått besked att det ska fungera normalt igen, säger Maria Ibsén, på Postens presstjänst.

” Ett intensivt arbete pågår för att åtgärda detta, och sidan kommer att vara i drift under veckan. Det som tar tid är att få säkerhetslösningen att fungera igen. Det är särskilt viktigt, eftersom det är en förutsättning för att kunna få upp webbplatsen och webbtjänsterna”, skriver Posten på sin tillfälliga sajt.

Brev- och paketleveranserna ska däremot hela tiden ha fungerat normalt.

Även fackförbundet Kommunals sajt och förbundets webbtjänster ligger nere.

” Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta innan problemet är löst men ett intensivt arbete pågår för att åtgärda detta. För tillfället så kan du alltså inte komma in på Kommunals webbplats kommunal.se, ej heller de inloggade delarna för medlemmar som Min Sida eller communityt”, skriver Kommunal på sin tillfälliga sajt.

– Den generella bilden är att de flesta samhällskritiska systemen är uppe igen, det är fortfarande vissa problem för posten och några andra kunder, säger Geir Remman, kommunikationschef på Evry.

En kort men intensiv brand under nyårsnatten var grundorsaken. Ingen skadades, och branden kunde släckas snabbt. Men den blev starten på en olycksalig kedja för Evry och kunderna. På den egna sajten skriver Evry att branden var ”explosionsartad”.

– Det vi vet är att det inte är någon yttre faktor som orsakat branden, så det var ingen nyårsraket. Det mesta tyder på att det var ett fel i utrustningen. Men exakt vilken orsak vill jag inte gå in på nu, eftersom det pågår ett analysarbete, säger Geir Remman.

Branden ledde till ett strömbortfall, och när datalagringslösningen skulle startas på nytt så upptäcktes en bugg i ett lagringssystem från Hitachi, som sinkade återställningsarbetet.

– Vi upptäckte en bugg i en mjukvara som gjorde att det inte gick att återställa systemet som vi hoppats, säger Geir Remman.

Redan 1 januari påbörjades en plan b, som gick ut på att flytta så stora mängder data som möjligt till andra platser. Det gjorde man redan innan personal på Hitachi bekräftade för Evry att det rörde sig om en mjukvarubugg. I nuläget kontrollerar personal att alla system återgått till det normala och undersöker eventuella dataförluster. Mer detaljerat vad det var som gick fel hoppas Evry ha klart under vecka 3, då en analys ska vara klar.

– Vi gör en komplett analys för att kontrollera att allt är tillbaka till det normala. System för system och terabyte för terabyte, säger Geir Remman.

I hallen i Tomteboda har personal också börjat byta ut utrustningen.

– Vi ska uppgradera både hårdvara och mjukvara för att stärka infrastrukturen där ute. Det är ett viktigt arbete av kortsiktig karaktär som pågår de närmaste dagarna och veckorna, säger Geir Remman.