Surfplatteförsäljningen eldades på av att det kom ut många enklare modeller med mindre skärmar.

Totalt sett ökade plattförsäljningen i världen med 68 procent och nådde en försäljning på 195,4 miljoner enheter.

Detta enligt en ny rapport från analysföretaget Gartner.

Ökningen för de enklare plattorna är också ett skäl till att Android går så bra och nu är det mest sålda operativsystemet i surfplattor, enligt Roberta Cozza, analytiker på Gartner.

– Under 2013 blev surfplattorna mainstream. Det kom ett stort utbud av Androidbaserade surfplattor som ligger inom den budget som mainstream-konsumtenten brukar använda sig av, samtidigt är det plattor som har adekvata specifikationer.

Läs också: Intels platthopp: Cherry Trail.

Surfplattor med Android som operativsystem ökade från 53,3 miljoner sålda 2012 till 121 miljoner 2013. Det innebär att dessa nu har en marknadsandel på 61,9 procent.

Trots att Apple ökade försäljningen av Ipad så fick de se marknadsandelarna för sitt operativsystem IOS dala, från 52,8 procent 2012 till 36 procent 2013.

Vidare konstateras i rapporten att utvecklingsmarknader stod för en rekordtillväxt på 145 procent under 2013 medan mogna marknader växte med 31 procent.

– Apples surfplattor är fortsatt starka inom ”highend-marknader” och Apple fortsätter tvinga leverantörer att konkurrera med erbjudanden över hela ekosystemet, även när det handlar om plattor med mindre skärmar, eftersom Ipad mini tar större andelar.

Microsofts andelar förbättrades men är fortfarande små. Microsoft gick från en procents marknadsandel till 2,1 procent.

För att konkurrera måste Microsoft skapa ett ekosystem för konsumenter och utvecklare över alla mobila enheter, då plattor och surfplattor blir nyckelenheter för att leverera applikationer och tjänster till användare bortom pc:n, enligt Roberta Cozza.