Ett specialområde inom beslutsstöd handlar om att mäta och följa upp företagets prestationer, genom smartare budgetering, rapportering och konsolidering. Det kallas CPM, Corporate Performance Management, och är en allt hetare nisch. Det är här svensk-amerikanska Solver har lagt sitt krut. I dagsläget omsätter bolaget cirka 150 miljoner kronor per år, men har som mål är att växa till miljardomsättning om några år, säger Johan Magnusson, som är vd för Solver i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Nyligen kvalade Solver in i Gartners kvadrant CPM-leverantörer, med exempelvis jättar som IBM, Oracle och SAP, fem år efter att företaget skrev den första kodraden.

– Vår styrka, som gör att vi verkligen kan växa i omsättning, är att vi har egen programvara som har ökat snabbt på bland användarna, delvis för att Microsoft hållit planen öppen för partner. Att hamna i Gartners kvadrant är kanske det största erkännande man kan få som bland annat bygger med omfattande kundintervjuer vilket ger en helt annan trovärdighet, säger han.

Microsoft satsar visserligen också på beslutsstöd, både som mjukvara och som tjänst, bland annat med konceptet Power BI. Men planeringsrelaterat beslutsstöd är en nisch som företaget lämnar öppen för sina partner. Solver har i gengäld konkurrens från IBM:s Cognos, Oracles Hyperion och SAP:s budgetering och prognosmoduler, samt leverantörer som Hypergene och även Qlikview. Solver trycker på enkelhet, snabb installstallation och användarnytta som konkurrensfördelar.

– Och till skillnad från många andra aktörer har vi inte satsat på bredd, utan nischat oss runt planering, budgetering och prognoser, säger Johan Magnusson.

Solver är dels en ren Microsoft-partner på konsultsidan och dessutom ett programföretag, med de synergier mellan utveckling och konsultprojekt som kan uppstå.

– Våra framgångar visar att allt inte bara handlar om SAS Institute, SAP och Oracle. Vi är på topp 2-3 i Sverige i vår nisch, med Volvo, Electrolux och Huskvarna som kunder.

Solver har tagit affärer från betydligt större aktörer, enligt Johan Magnusson som en David mot Goliat. Några exempel är Entercard och Sandvik. Ändå är Solver förhållandevis litet i dagsläget.

– Totalt är vi ett drygt 100-tal personer, men planerar att rekrytera ett relativt stort antal personer för att uppnå tillväxtmålen, säger han.

Samtidigt skiljer sig det svenska Solver ganska mycket från det företag som exempelvis amerikanska kunder möter.

– I USA och Asien kommer rätt stora andelar av vår omsättning från licenser, men i Sverige har vi relativt stora åtaganden på beslutsstödssidan med storföretag som Electrolux, Sandvik och SEB, säger Johan Magnusson.

Han är en veteran i it-branschen, bland annat som delägare och affärsutvecklare på Appear Networks, som levererar molnbaserade utvecklingsplattformar för mobila lösningar och på produktutvecklingsföretaget Netintact inom affärskritiska ip-nätverk. Han har även haft en viktigt roll inom utvecklingen av spelbolaget Netgame Factory, kortbetalningslösningen Xpon Card Group och visualiseringsleverantören Zoomon. Om sina hisnande karriärbyten säger han:

– Om det finns något som håller ihop alla tidigare arbeten och åtaganden så är det ett stort teknikintresse. Jag brinner för nya tekniska lösningar och entreprenörsskap som handlar om att utveckla och produktifiera verktygen, säger han.

Fakta

Solver är dels ett konsultföretag inriktat på Microsofts beslutsstöds- och Sharepoint-baserade lösningar, dels ett programföretag med ett CPM-inriktat beslutsstöd, BI 360 Planning, som fungerar inom Microsoft-miljöer för budgetering och prognosticering. Verktyget körs främst på Microsofts affärssystem som Dynamics Ax, Nav och GP.

Företaget har sitt huvudkontor i Los Angeles där bolaget startade 1998, samt ett Europa- Mellanöstern och Asien-kontor i Stockholm som drogs igång 2006 där Johan Magnusson är vd.

Vid sidan om konsulttjänster avseende Microsoft BI & Sharepoint, så erbjuds en mjukvara för budgetering och prognoshantering.
Antalet kunder världen över uppgår till cirka 700 i dagsläget.
Företaget omsätter cirka 150 miljoner kronor, med målet att omsätta en miljard kronor om några år.