Allra högst ligger TCS, Tata Consultancy Service, medan HP hamnar lägst i den stora undersökning av kundnöjdhet som analysföretagen Whitelane och PA Consulting gjort av den svenska outsourcingmarknaden.

Mattias Malmqvist: Marknaden har mognat.

Gösta Ljungberg, ansvarig för sourcingrådgivning på PA Research, anser att betygen generellt är höga.

TCS, HCL och Wipro i toppen har en kundnöjdhet på över 80 procent.

– Man når inte de nivåerna om man inte fokuserar väldigt mycket på kundnöjdhet. Det här är bolag som har setts som lågkostnadsalternativ och de har uppenbarligen arbetat hårt för att tvätta bort den stämpeln, säger Gösta Ljungberg.

– Jag tror att de bolag som ligger i topp dels är lyhörda, dels selektiva. De skjuter inte brett när de ger sig in i upphandlingar, utan väljer sina kunder med omsorg. De har också en mindre andel kontrakt där de tar över personal.


Så planerar kunderna att outsourca de kommande åren.
Källa: IT Outsourcing Study Nordics 2014.

Överlag är det ganska nöjda kunder på den svenska outsourcingmarknaden, åtminstone om man ser till historiken med floppade storaffärer och bråk mellan köpare och leverantörer.

HP ligger i botten med en kundnöjdhet på 61 procent. Precis före kommer CSC och Atos på 63 procent.

– De bolag som ligger i botten är, baserat på vår erfarenhet, mindre selektiva och har stora volymer. Vi ska komma ihåg att HP överlag har nöjda kunder, min uppfattning är att de sitter med ett antal problemkontrakt.

Vad är kännetecknande för ett problemkontrakt?
– Det mest kännetecknande är att uppstarten av projektet försummas. Leverantören kommer in fel i projektet och då är det svårt att rätta till det, säger Gösta Ljungberg.

En del bolag har återhämtat sig från tidigare år och klättrar på listan. Det gäller till exempel Capgemini och Tieto.

– Tieto har gjort en klar återhämtning, det är roligt. De här regionala spelarna behövs för bredden.

– Överlag är det en väldigt nöjd marknad och så har det inte alltid varit. Det visar att outsourcing har blivit en accepterad affärsmodell. Jag tror att vi får se ännu mer outsourcing. Det är flera år kvar tills Sverige är ”färdigsourcat”, säger Gösta Ljungberg.

OBS: Klicka på bilden för att se statistiken!

Det kan konstateras utifrån undersökningen att köparna är mindre nöjda när det gäller outsourcing av arbetsplatser, ett område där bolag som Atea och Fujitsu är ledande.

– Det är ett svårt område med många slutanvändare och dessutom kan övergången till molntjänster ställa till det en del. Det finns plats för en ny leverantör här och en stor potential att stiga in, säger Gösta Ljungberg.

350 it-organisationer i Norden har deltagit i studien, och över 1 000 it-outsourcingkontrakt, varav 400 svenska, har utvärderats.