Den som kan den relativt korta outsourcinghistorien vet att den inte alltid varit en dans på rosor. Marknaden exploderade i början av 2000-talet när företag som Skandia, Nordea, Ericsson, Posten och Apoteket hade stora projekt. Flera kantades av problem och dispyter.

Huvudartikel: De är kundernas outsourcingfavoriter.

Hade det gjorts en undersökning om kundnöjdheten inom outsourcing i mitten av 2000-talet hade den siffran inte varit särskilt hög. Ur det perspektivet är årets stora undersökning från Whitelane och PA Research positiv läsning. Kundnöjdheten är överlag hög. Snittet för den svenska marknaden ligger på 73 procent. Det visar framför allt att marknaden mognat. Både kunder och leverantörer har lärt sig av misstagen och blivit skickligare att hantera de här komplicerade projekten.

Det lär också innebära att outsourcingtrenden fortsätter. För det finns naturligtvis en stark logik som talar för it-outsourcing: Företagen kan lägga krutet på det de kan bäst, det vill säga kärnverksamheten, medan andra företag sköter resten. Det förutsätter dock att outsourcingaffärerna lyckas och att kundnöjdheten är hög. Annars dröjer det inte länge innan det kommer en ”insourcingtrend” i stället.