Brittiska Alfresco är ett öppet källkodsföretag lite utanför radarn av ecm-leverantörer. De sysslar med avancerad dokumenthantering - att hålla koll på dokument inom en större organisation. Vem har vilket dokument, hur ser versionshistoriken ut, hur samarbetar man om dokument på ett säkert sätt - inom och utom brandväggarna?

Teknikchefen John Newton är en av företagets grundare och just nu på besök i Stockholm för att blåsa lite liv i det tämligen svala svenska intresset för Alfresco. På kundeventet Alfresco Day dyker det upp runt 30 personer till ett konferensrum på hotell Hilton. Hittills har dragplåstret varit Alingsås kommun, som sedan 2013 satsar på Alfresco.

Men nu har ett riktigt ess dykt upp i rockärmen: Lastbilstillverkaren Scania rullar ut Alfresco i stor skala under sommaren. Plattformen ska bli tillgänglig för 60 000 personer.

Niclas Lillman, som är ansvarig för projektet på Scania, berättar att beslutet delvis har varit kontroversiellt. Öppen källkod kan innebära att man behöver dela med sig av kod, som vissa kan betrakta som affärshemligheter. Faktum är att Scania i mindre skala kört Alfresco under ett år och redan bidragit med kod kring sökfunktionen.

Avgörande för beslutet är framför allt kostnaden och licensmodellen - billigare och enklare i jämförelse med till exempel IBM:s motsvarighet eller Microsofts Sharepoint. Scania strävar också efter att inte låsa in sig vid en viss leverantör utan försöka jacka in "best of breed", system som är riktigt bra på just den uppgift de ska sköta.

Hur kommer det sig att ni - Alfresco - är relativt okända?

– En orsak är att vi inte ligger i topp hos Gartner. Men i en ny rapport från dem växer vi tre gånger snabbare än marknaden i stort - över 30 procent mot 8,9 för marknaden i medeltal, säger John Newton.

Just nu ökar marknadsaktiviteterna.

– Vi ska börsintroduceras och har under det senaste året fått en helt ny ledning. Det ändrar helt vår marknadsföring. Ni kommer att få se mycket mer av oss nu.

Nordenchefen Christer Eriksson liksom John Newton jobbar från kontoret i Maidenhead, utanför London. Christer Eriksson berättar att Alfresco kommer att öppna ett lokalkontor i Norden, men vill inte uppge fler detaljer.

Den nye vd:n Doug Dennerline är en amerikansk branschkändis med höga chefsposter på bland annat Successfacors (som blev uppköpt av SAP) och Salesforce. Chefsbytet och börsintroduktionen - som väntas ske om drygt ett år - har också gjort att större delen av den högsta ledningen nu sitter i Silicon Valley (San Mateo).

Fakta

Stora internationella kunder: Intel, CNP Assurances (ett jättestort franskt försäkringsbolag), BNP Paribas (en stor fransk bank), Airbus och Michelin. I Norden finns 50 betalande kunder.

Affärsmodellen liknar Mysql och Mongodb. Huvudprodukten är öppen källkod, gratis och relativt hård styrd av en kärna av utvecklare. Alfresco ger support ovanpå och står för olika tillägg för företag, som kostar pengar.

Alfresco har omkring 5 miljoner nedladdningar och är aktivt på 200 000 företag i världen. 1 300 är betalande kunder.

Alfresco har 310 anställda, men till det kommer en större community av utvecklare.

John Newton är en av grundarna till Alfresco. Han är också en av grundarna till en av Alfrescos huvudkonkurrenter, Documentum, som är en del av EMC sedan 2003.

Senaste större releasen, 4.0, kom 2012. I höst kommer Alfresco 5.0, med bland annat bättre analysfunktioner.