Gurugames
Spelstudion Guru Games är ett av företagen som söker finansiering när Kickstarter kommer till Sverige. Foto: Guru Games.

Med miljonprojekt som Oculus Rift och Ouya är Kickstarters inverkan på it-världen svår att underskatta. Åtminstone sett till den amerikanska marknaden. För svenska bolag har det varit desto snårigare att nå ut, främst genom att det har krävts någon form av amerikansk närvaro för att kunna sjösätta ett projekt på crowdfundingsajten.

I morgon tisdag lanserar Kickstarter en svensk portal, där det blir möjligt för svenska företag att lägga upp egna projekt utan några mellanhänder. Ett av dem som hakar på redan från start är den Skövdebaserade spelstudion Guru Games, som hoppas få finansiell hjälp med sitt skräckspel Medusas Labyrinth.

– Det ger oss chansen att arbeta nära våra fans och det är naturligtvis väldigt roligt. Framför allt ger det en chans att komma ut på marknaden i ett tidigt skede utan att gå via en förläggare, säger Guru Games vd Daniel Ström.

– Jag tror det kan ge scenen här i Sverige en ordentlig skjuts framåt. Se bara på när Kickstarter lanserades i Australien. Då blev 80 procent av projekten som lades upp i samband med lanseringen finansierade. Även om Sverige har en mindre publik tror jag att det blir ett uppsving. Kickstarter har gjort folk villiga att ta helt andra risker och göra projekt som inte skulle ha fått en förläggare att nappa.

Daniel Ström
Daniel Ström på Guru Games tror att det kommer bli svårt att nå målet på 2,5 miljoner kronor. Foto: Guru Games.

2,5 miljoner kronor är målet som studion har satt, vilket är tänkt att täcka kostnaderna under ett år. Miljonbeloppet till trots blir lönen för de elva personer som arbetar med spelet blygsam – 8 000 kronor kommer att trilla in på kontot varje månad om projektet når i land.

Ett bolag som redan har testat på Kickstarter och som dessutom lyckats med sin kampanj är svenska Tinitell. Grundaren Mats Horn menar att det inte är själva finansieringen som är den viktigaste delen utan snarare den mediala uppmärksamheten som kommer i samband med en kampanj.

– Det är alltid någon form av mediebevakning som är huvudmålet. Ingen hade tagit mig seriöst om jag inte hade använt mig av gräsrotsfinansiering, säger han.

Tinitell
Mats Horn på Tinitell är amerikansk medborgare, vilket underlättade när företaget lanserade sin Kickstarter-kampanj. Foto: Tinitell.

Pengarna som samlas in via Kickstarter är alltså bara en liten del av den kaka som Tinitell använder för att lansera sin produkt: en vristtelefon riktad till barn.

– Det finns mycket mer resurser att hämta hos externa finansiärer, men för att göra det krävs det marknadsverifikation. Tack vare Kickstarter och den hajp som det har gett oss har vi fått in bättre kompetens i bolaget.

Precis som Daniel Ström är Mats Horn positivt inställd till den svenska lanseringen. Främst tror han att det leder till att fler nu hoppar på tåget.

– Den primära effekten av att Kickstarter kommer till Sverige är att det kommer bli mer populärt med gräsrotsfinansiering. Svenska alternativ som Fundedbyme får konkurrens. Det blir mer entreprenörskap i landet, och människor kommer kunna hoppa av sina anställningar för att satsa på sina egna projekt.

Fakta

Crowdfunding (gräsrotsfinansiering) har blivit ett populärt sätt att finansiera projekt. Kickstarter är den mest kända sajten för detta, där över 72 000 projekt blivit finansierade sedan starten 2009. För att lyckas med en kampanj behöver företaget i fråga först nå det på förhand uppsatta målet. Därefter tar Kickstarter fem procent av den totala summan.